Schimbările care survin la menopauză - 5 sfaturi

13 Mai, 2020
Odată cu înaintarea în vârstă, corpul tău se schimbă. Următoarele sfaturi pentru a ameliora simptomele fizice și psihice ale menopauzei te vor ajuta să treci cu bine peste această perioadă.

Foarte multe femei trecute de o anumită vârstă acuză că sunt triste, deprimate sau irascibile. Schimbările care survin la menopauză sunt complexe și, deseori, nu știm cum să le facem față.

În această perioadă, apar dezechilibre hormonale majore. Totodată, pot fi observate și diverse schimbări psihologice. În articolul de azi îți prezentăm câteva sfaturi utile pentru a gestiona schimbările care survin la menopauză.

Perimenopauza și menopauza

Femeie experimentând un bufeu
Schimbările hormonale experimentate de femei la menopauză pot cauza probleme emoționale și psihice.

Menopauza se declanșează, de obicei, la un an după ultima menstruație. Înainte de acest moment, corpul trece printr-o etapă numită perimenopauză, în cadrul căreia producția de estrogen și progesteron scade. Drept consecință, șansele de a rămâne însărcinată scad. Majoritatea femeilor intră la menopauză în jurul vârstei de 50 de ani.

Această perioadă este caracterizată de apariția simptomelor specifice menopauzei. Pot apărea bufeuri și transpirație nocturnă. Pacienta poate experimenta probleme de somn, o creștere a frecvenței infecțiilor de tract urinar, incontinență urinară și o acumulare excesivă de grăsime în jurul taliei.

Sentimentul de singurătate, modificarea dispoziției și episoadele de tristețe sau mânie pot apărea fără motiv. În anumite cazuri, stima de sine a pacientei va fi afectată. Aceste schimbări emoționale sunt strâns legate de schimbările fizice. Totodată, multe femei întâmpină probleme de memorie și concentrare.

Citește și:

Menopauza timpurie și demența

Dacă o femeie a fost întotdeauna melancolică, irascibilă sau deprimată, aceste stări se vor intensifica la menopauză. Însă multe femei nu prezintă simptome dramatice în această perioadă sau simptomele experimentate sunt mai puțin intense.

Relația dintre hormoni și schimbările care survin la menopauză

Un factor important este reprezentat de relația dintre estrogen și ceilalți hormoni feminini și procesul de sinteză a dopaminei, a serotoninei și a oxitocinei. Acești neurotransmițători contribuie la gestionarea emoțiilor și au fost asociați mai multor boli psihice.

Așadar, există o legătură între menopauză și irascibilitate, impresia că starea de sănătate se înrăutățește, tristețe, stres și anxietate. Toate aceste stări afectează 70% dintre femeile ajunse la menopauză și pot persista între șase luni și doi ani de zile.

5 sfaturi pentru a trece cu bine peste schimbările care survin la menopauză

Prietene cumpărând legume sănătoase
Este esențial să adopți anumite obiceiuri benefice în această nouă etapă a vieții.

Cremele de protecție solară și igiena zilnică

Pentru a ameliora impactul scăderii nivelului de estrogen – una din principalele schimbări produse de menopauză – asupra pielii, avem la dispoziție mai multe variante.

În primul rând, trebuie să folosești o cremă de protecție solară potrivită pentru tenul tău. Igiena zilnică este, de asemenea, esențială, la fel și folosirea de produse care pot reda funcțiile barierei cutanate. Aceste măsuri vor reduce apariția ridurilor, deshidratarea pielii și lăsarea acesteia.

Îmbătrânirea pielii a fost asociată și cu factori de mediu și ereditari. Așadar, pentru a face mai ușor față menopauzei, este indicat să-ți îmbunătățești dieta și să eviți expunerea la poluare, radiații solare și tutun.

Gestionarea schimbărilor fizice

Menopauza implică, de obicei, o redistribuire a grăsimii corporale. Șoldurile se modifică și multe femei acumulează grăsime în această regiune. În schimb, altele pot slăbi.

O dietă echilibrată, bogată în fructe, legume și leguminoase, precum și mișcarea zilnică te pot ajuta să eviți câștigul în greutate.

Osteoporoza este o altă problemă care poate surveni în acest stadiu. Oasele devin mai fragile, în special cele de la nivelul șoldurilor, al încheieturilor și al coloanei vertebrale, ceea ce crește riscul de fracturi.

Din acest motiv, te sfătuim să-ți asiguri un aport suficient de calciu prin consumul de produse lactate. De asemenea, plimbă-te timp de cel puțin 20 de minute în fiecare zi.

Ai grijă ce mănânci și redu-ți aportul de sare

Femeie ținând o solniță în mână
Controalele medicale periodice și un stil de viață sănătos te pot ajuta să eviți schimbările negative asociate menopauzei.

Prevenția este indispensabilă la menopauză. În caz contrar, crește riscul de boli cardiovasculare, inclusiv hipertensiune arterială, infarct miocardic sau boli cerebrovasculare. De asemenea, dietele nesănătoase pot duce la niveluri nocive de colesterol și la declanșarea diabetului.

Te sfătuim să-ți reduci consumul de sare de bucătărie, băuturi alcoolice, prăjeli, gustări și preparate de tip „fast food”. Asigură-te că bei suficientă apă. Lasă-te de fumat și monitorizează-ți atent nivelul de stres, colesterolul și glicemia.

Citește mai mult:

Bufeurile la menopauză: ce poți face?

Cere ajutorul specialiștilor

Schimbările fizice care survin la menopauză au repercursiuni pe plan emoțional. Scăderea stimei de sine, oboseala, tendința de a plânge din orice și modificările de dispoziție constituie probleme frecventă în această perioadă. Este posibil să-ți scadă și apetitul sexual.

Indiferent de circumstanțe, cere ajutorul unui specialist. Medicul ginecolog îți poate prescrie tratamente pentru simptomele deranjante ale menopauzei și poate trata anomaliile.

Totodată, consultarea unui psiholog este utilă în orice stadiu al vieții. Acest specialist te poate ajuta să depășești blocajele emoționale, anxietatea sau depresia.

Îmbrățișează schimbările

Femeie cu părul grizonat îmbrățișând schimbările care survin la menopauză
Înfruntă această nouă etapă a vieții cu bucurie și entuziasm!

Nu în ultimul rând, un aspect foarte important este acceptarea faptului că schimbările care survin la menopauză constituie o parte firească – și minunată – a vieții.

Profită de acestea și adoptă un stil de viață mai sănătos. Activitatea fizică moderată, dietele variate (din care să nu lipsească leguminoasele, fructele și legumele) și eliminarea obiceiurilor nocive sunt modalități de a reduce simptomele neplăcute.

Înconjoară-te de oameni pozitivi, petrece mai mult timp cu cei dragi și socializează. Aceste măsuri te vor ajuta să ai o atitudine pozitivă și să-ți sporești stima de și încrederea în sine.

Dacă reușești să accepți menopauza, cu toate efectele acesteia, ca pe ceva firesc, te vei putea bucura din plin de viață.

  • Sociedad Española de Ginecología y Obstetricia. 2004. Guía práctica menopausia. Extraído de: http://www.infodoctor.org/rafabravo/guiamenopausia.pdf
  • Jorge Salvador. 2008. Sociedad peruana de obstetricia. CliMatErio Y MENoPaUSia: EPidEMiología Y fiSioPatología. Extraído de: http://www.spog.org.pe/web/revista/index.php/RPGO/article/viewFile/1092/pdf_115
  • María José Alonso Osorio. Colegio farmacéuticos de Barcelona. Hábitos saludables menopausia. Extraído de: https://www.mgc.es/downloads/PDF/setmanes/setmana_ca_201004.pdf