Sfaturi ca să eviți contaminarea încrucișată

În acest articol, îți vom împărtăși trei recomandări pentru a te ajuta să eviți contaminarea încrucișată în bucătărie. Poți reduce riscul, adoptând măsuri simple. Descoperă-le aici!
Sfaturi ca să eviți contaminarea încrucișată

Ultima actualizare: 23 Noiembrie, 2020

Să eviți contaminarea încrucișată este un lucru vital în afecțiuni precum boala celiacă. O persoană poate lua contact cu alergeni sau microorganisme de pe produse sau ustensile care au fost în contact cu un aliment pe care l-a consumat.

Mai jos, îți vom oferi o serie de sfaturi pentru a evita contaminarea încrucișată. În acest fel, îți vei reduce riscul de a suferi boli acute derivate din intoxicații alimentare sau alergii. Nu uita faptul că adoptarea măsurilor de securitate alimentară este esențială pentru a-ți proteja sănătatea.

3 sfaturi ca să eviți contaminarea încrucișată

Mai jos, îți vom explica trei lucruri de care trebuie să ții cont atunci când manipulezi alimentele pe care urmează să le consumi. Reține-le pentru a reduce riscul de îmbolnăvire!

1. Nu permite alimentelor gătite și crude să se atingă

De regulă, procesele de gătire inactivează microorganismele și toxinele din alimente, care te pot îmbolnăvi. Dovezile științifice sugerează faptul că temperaturile scăzute sau ridicate distrug nematodele, cum ar fi Anisakisul.

Cu toate acestea, dacă pui mâncarea gătită în contact cu alimentele crude care conțin bacterii dăunătoare, acestea pot trece de la un produs la altul și demara reproducerea. Acest lucru crește riscul microbiologic și provoacă contaminarea încrucișată.

Îți recomandăm să aloci întotdeauna spațiu în bucătărie pentru mâncarea pe care ai gătit-o, separat de locul în care vei depozita produsele crude. Un exemplu tipic este amestecarea legumelor fierte cu carne sau pește crud.

Această practică implică riscuri pentru sănătate, mai ales atunci când produsele de origine animală nu au fost supuse congelării sau igienizării anterioare.

Cum săe viți contaminarea încrucișată între carne și legume
Carnea și legumele nu ar trebui să intre în contact înainte de a fi gătite.

2. Nu folosi același cuțit pentru a tăia toate alimentele

Nu folosi aceleași tacâmuri pentru a manipula toate alimentele. Un exemplu tipic de contaminare încrucișată este utilizarea ustensilelor care au atins glutenul.

O investigație publicată în Journal of Food Protection arată faptul că, pentru a face mâncare pentru o persoană cu boala celiacă, ustensilele trebuie înainte spălate. În plus, trebuie să te asiguri că tacâmurile nu au intrat în contact cu alimente care ar putea conține gluten.

Același lucru este valabil și dacă produsul în cauză conține bacterii care sunt patogene pentru oameni. Dacă manipulezi diferite alimente, este esențial să speli bine ustensilele pentru a evita astfel de situații.

3. Tigăile, oalele și uleiurile pot transmite și bacterii

Pe lângă faptul că ai grijă la manipularea ustensilelor, trebuie să igienizezi elementele folosite la gătit, inclusiv oalele și tigăile. Bacteriile sau alergenii care pot rămâne după gătit pot fi transmise noii mâncări.

Celiacul este cel mai sensibil la acest tip de contaminare încrucișată. Există și cazuri în care bacteriile reușesc să supraviețuiască în oală sau tigaie și să se reproducă odată ce intră în contact cu alimentele pe care le pui acolo.

Dar este foarte puțin probabil să se întâmple acest lucru. Trebuie să existe suficientă cantitate de alergen sau bacterii pentru a provoca un rău specific. După cum se menționează în cercetările publicate în Journal of Food Protection, intoxicațiile alimentare apar rar dacă există o încărcătură bacteriană insuficientă.

Persoanele care suferă de boala celiacă sunt expuse acestor situații dacă nu pot evita contaminarea încrucișată. Sunt necesare puține proteine ​​pentru a declanșa un proces autoimun la acești pacienți.

Bucătar care poartă mănuși
Deși aceste recomandări pentru evitarea contaminării încrucișate sunt ușor de urmat, mulți oameni nu țin cont de ele.

Acordă atenție igienei alimentelor ca să eviți contaminarea încrucișată

Intoxicațiile alimentare din cauza lipsei măsurilor preventive sunt mai frecvente decât ai putea crede. Din acest motiv, este esențial să urmezi sfaturile pe care ți le-am oferit în acest articol.

Atât excesul, cât și lipsa de igienă sunt dăunătoare sănătății pe termen lung. Când manipulezi alimente, încearcă să eviți anumite comportamente riscante.

De asemenea, nu uita că procesele de gătit și congelare sunt capabile să inactiveze multe organisme patogene care pot provoca intoxicații alimentare și alte probleme acute. De exemplu, supunerea peștelui la temperaturi foarte scăzute inactivează Anizakiaza.

Asigură-te că respecți regulile de bază pe care le-am explicat mai sus. De asemenea, verifică igiena și calitatea ustensilelor pe care le folosești în bucătărie pentru manipularea alimentelor. Orice măsură de precauție pe care o iei se poate dovedi foarte utilă.

S-ar putea să te intereseze...
Infecția cu tenie: simptome, cauze și tratament
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Infecția cu tenie: simptome, cauze și tratament

Infecția intestinală cu tenie este frecventă în rândul persoanelor care consumă carne de vită sau carne de porc de la animale infestate.



  • Podolska M., Pawlikoswski B., Nadolna Altyn K., Pawlak J., et al., How effective is freezing at killing anisakis simplex, pseudoterranova krabbei, and p. decipiens larvae? An experimental evaluation of time temperature conditions. Parasitol Res, 2019.
  • Studerus D., Hampe EI., Fahrer D., Wilhelmi M., Vavricka SR., Cross contamination with gluten by using kitchen utensils: fact or fiction? J Food Prot, 2018. 81 (10): 1679-1684.
  • Chardon J., Swart A., Evers E., Franz E., Public health relevance of cross contamination in the fresh cut vegetable industry. J Food Prot, 2016. 79 (1): 30-6.
  • Martínez, Francisco Jiménez. “El filtro de cocina: como factor de riesgo en la contaminación cruzada de los alimentos.” REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria 15.5 (2014).
  • Calderón de Zacatares, Vilma Ruth. “Celiaquía: alternativas para una dieta libre de gluten.” Calderón de Zacatares, VR (2012). Celiaquía: alternativas para una dieta libre de gluten. El Salvador Ciencia y Tecnología, 17 (23), 11-15. (2012).
  • López, Miryan Susana, et al. “Promoción de la salud y educación alimentaria en celiaquía desde un enfoque bio-psico-social.” Revista Tekohá 1.4 (2018): 17-26.