Valoarea optimă a circumferinței taliei

Măsurarea circumferinței abdominale este relevantă pentru a determina dacă o persoană este sau nu obeză. În plus, este un factor cheie în stabilirea riscului cardiovascular și riscului deteriorării circulației sanguine.
Valoarea optimă a circumferinței taliei

Ultima actualizare: 01 Decembrie, 2020

Circumferința abdominală contează dincolo de estetică, deoarece grăsimea acumulată în această zonă a corpului este un factor de risc cardiovascular. Tot ce trebuie să faci pentru a-ți determina propria circumferință este să te măsori în jurul taliei, la nivelul buricului. Care este valoarea optimă a circumferinței taliei?

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a stabilit faptul că valoarea acestei măsurători nu trebuie să depășească 90 cm la femei și 102 cm la bărbați.

Valoarea optimă a circumferinței taliei: riscul depunerii grăsimii pe talie

Alerta de risc cardiovascular se activează atunci când devii obez. Riscul crește dacă circumferința abdominală depășește măsurile considerate sănătoase. Acest lucru denotă o intensificare a problemelor circulatorii.

Există un pericol real de apariție a bolilor de inimă atunci când kilogramele în plus sunt distribuite pe diferite părți ale corpului. Riscul cardiovascular crește dramatic atunci când zona abdominală acumulează mai multe grăsimi decât alte regiuni ale corpului. Țesutul adipos intra-abdominal conține celule, numite adipocite, care produc o anumită cantitate de hormoni cu o valoare metabolică ridicată.

Aceste adipocite eliberează acizi grași liberi, pe care ficatul îi metabolizează și îi folosește pentru energie în detrimentul glucozei. În consecință, orice zahăr nefolosit de ficat rămâne în organism și se depune sub formă de grăsimi. Acest proces crește nivelul de lipide și glucide din sânge.

Acum poți înțelege de ce un abdomen bombat este o problemă care depășește simpla latură estetică. Excesul de grăsime abdominală poate duce la apariția sindromului metabolic, caracterizat printr-o creștere a colesterolului rău și a trigliceridelor. Colesterolul bun scade și apar creșterea tensiunii arteriale și hiperglicemia.

Femeie care își măsoară valoarea circumferinței taliei
Îți poți măsura cu ușurință circumferința taliei și a abdomenului cu un centimetru de croitorie.

Cum se măsoară corect circumferința abdominală

Un centimetru de croitorie și câteva sfaturi sunt tot ce-ți trebuie pentru a-ți măsura circumferința abdominală. De obicei, medicii fac acest lucru în timpul controlului medical de rutină sau atunci când observă o creștere a indicelui de masă corporală (IMC) ce indică excesul de greutate.

Trebuie să stai în poziție verticală, cu brațele în lateral pentru a-ți măsura corect circumferința abdominală. Apoi, slăbește cureaua (dacă există) și îndepărtează orice îmbrăcăminte care îți acoperă trunchiul pentru a-ți măsura talia în jurul buricului.

Așază banda de măsurare sub cutia toracică și deasupra vârfului osului șoldului. Relaxează abdomenul. Apoi, expiră înainte de a pune banda de măsurare în jurul taliei. Notează valoarea imediat pentru a nu pierde informațiile.

Tipuri de obezitate în funcție de circumferința abdominală

Există două tipuri de obezitate, în funcție de localizarea excesului de grăsime.

  • Primul tip este obezitatea periferică. Grăsimea este localizată pe coapse, fese și șolduri.
  • Al doilea tip este obezitatea centrală. Excesul de grăsime este așezat aproape exclusiv la nivelul circumferinței abdominale.

Persoanele cu obezitate centrală sunt de două ori mai expuse riscului de a suferi de boli cardiovasculare. Totuși, excesul de grăsime este întotdeauna dăunător, indiferent de locația sa.

  • În plus, există obezitate androgină sau în formă de măr atunci când există mai multe grăsimi abdominale sau viscerale.
  • De asemenea, obezitatea cu exces de grăsime pe brațe, picioare și șolduri este denumită obezitate ginoidă sau în formă de pară.

Există câteva organe importante situate în zona circumferinței abdominale: ficatul, stomacul, splina și vezica biliară. Acestea sunt cele care suferă din cauza grăsimii localizate. În cazul femeilor, modificările hormonale din timpul menopauzei contribuie la modificări ale structurii corpului.

Medic care măsoară talia unei paciente obeze
Măsurarea circumferinței abdominale face parte din controalele cardiologice de rutină din zilele noastre.

Ce trebuie să faci dacă circumferința ta abdominală este mai mare decât ar trebui să fie?

Trebuie să adopți un stil de viață sănătos pentru a evita creșterea circumferinței abdominale. Profesioniștii recomandă exerciții aerobice combinate cu exerciții de forță. Acest lucru se datorează faptului că primele contribuie la arderea caloriilor, iar cele din urmă tonifică mușchii și îmbunătățesc postura corpului.

Adoptarea unei diete sănătoase, fără grăsimi saturate și zaharuri simple, ajută la controlul greutății. În plus, acest tip de dietă este ideal pentru inimă. Hidratarea este și ea un factor important, deoarece ajută la prevenirea retenției de lichide. De asemenea, odihna adecvată ameliorează stresul și îmbunătățește funcția hormonală.

Postura corporală este foarte importantă, așa că încearcă să nu stai într-un singur loc multe ore la rând. Poziția de șezut a coloanei vertebrale relaxează mușchii abdominali și favorizează acumularea de grăsime în această zonă. Mergi la medic cel puțin o dată pe an, astfel încât specialistul să-ți poată urmări circumferința abdominală și să certifice dacă aceasta a scăzut sau nu.

S-ar putea să te intereseze...
5 exerciții Pilates pentru talie și șolduri
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
5 exerciții Pilates pentru talie și șolduri

O serie de exercitii Pilates sunt o modalitate excelentă și sigură de a arde grăsimile acumulate la nivelul taliei, șoldurilor și mușchilor.



  • Moreno González, M. I. (2010). Circunferencia de cintura: una medición importante y útil del riesgo cardiometabólico. Revista chilena de cardiología, 29(1), 85-87.
  • Aguilar, N. C. M., & Cáceres, V. A. S. (2016). Obesidad Central y Obesidad Periférica como Factor de Asociación de Hipertensión Arterial en Escolares Adolescentes de los Principales Colegios de la Ciudad de Chiclayo. Revista Experiencia en Medicina del Hospital Regional Lambayeque: REM, 2(2), 44-49.
  • Remón Popa, I., González Sotolongo, C., & Arpa Gámez, Á. (2013). Estimación del punto de corte de la circunferencia abdominal como criterio diagnóstico del síndrome metabólico. Revista Cubana de Medicina Militar, 42(1), 29-38.
  • Chambilla, Mari Carrión, et al. “Índice de masa corporal, circunferencia abdominal y su impacto en los niveles de presión arterial.” Revista Diagnostico 46.1 (2007).
  • Johnson, Steven T., et al. “Metabolic risk varies according to waist circumference measurement site in overweight boys and girls.” The Journal of pediatrics 156.2 (2010): 247-252.
  • Ramírez, Robinson, and Ricardo A. Agredo. “El sedentarismo es un factor predictor de hipertrigliceridemia, obesidad central y sobrepeso.” Revista Colombiana de Cardiología 19.2 (2012): 75-79.
  • Pavón de Paz, I., C. Alameda Hernando, and J. Olivar Roldán. “Obesidad y menopausia.” Nutrición Hospitalaria 21.6 (2006): 633-637.
  • Siqueira, Gisela Rocha de, and Giselia Alves Pontes da Silva. “Alterações posturais da coluna e instabilidade lombar no indivíduo obeso: uma revisão de literatura.” Fisioterapia em movimento 24.3 (2011): 557-566.
  • Jorquera, A. Carlos, and L. Jorge Cancino. “Ejercicio, obesidad y síndrome metabólico.” Revista Médica Clínica Las Condes 23.3 (2012): 227-235.