Beneficiile dietei alcaline pentru sănătate

11 Martie, 2021
Dieta alcalină se bazează pe teoria conform căreia bolile se dezvoltă într-un mediu acid (adică un pH scăzut). Prin urmare, pentru a le preveni, ar trebui să-ți „alcalinizezi” corpul.

Dieta alcalină este la modă în ultima vreme. Dar care este adevărul despre această dietă? Poți avea încredere în ea? Care sunt beneficiile dietei alcaline pentru sănătate?

Controversa asupra acestui tip de alimentație este în plină expansiune. Unii îi atribuie proprietăți aproape magice, cum ar fi posibilitatea de a vindeca boli precum cancerul. Însă problema nu este complet clară. De aceea, îți vom explica tot ce ar trebui să știi în acest articol.

Ce este dieta alcalină?

Beneficiile dietei alcaline pentru sănătate
Dieta alcalină susține faptul că pH-ul alimentelor pe care le consumi îți afectează sănătatea.

Pentru a înțelege această dietă, trebuie mai întâi să înțelegi cum funcționează pH-ul corpului. Potențialul de hidrogen se numește pH și este măsurat pe o scară de la 0 la 14. Este utilizat pentru a măsura aciditatea sau alcalinitatea substanțelor sau a soluțiilor.

  • De la 0 la 7 este acid
  • 7 este neutru
  • De la 7 la 14 este bazic sau alcalin

Dieta alcalină se bazează pe teoria conform căreia bolile se dezvoltă într-un mediu acid (adică pH scăzut) și că, pentru a le preveni, ar trebui să-ți „alcalinizezi” corpul (să-i mărești pH-ul). Dieta susține că poți face acest lucru prin alimentele pe care le consumi.

Descoperă și:

Ce trebuie să faci înainte de a adopta o dietă vegană

Cum funcționează dieta alcalină?

Dieta modifică pH-ul fluidelor din corp. Cu alte cuvinte, schimbă aciditatea sau bazicitatea sângelui, a urinei și a tuturor fluidelor din corp.

După cum explică unii fiziologi care promovează dieta, un mediu ușor alcalin ar putea fi benefic pentru corp. Cu toate acestea, literatura științifică afirmă că acest lucru nu este posibil. Un articol publicat în revista „Osteoporosis International” afirmă faptul că nu este posibil să modifici echilibrul acido-bazic al sângelui.

Dieta alcalină exclude alimente precum lactatele, carnea, peștele, ouăle și cerealele (alimente care, conform dietei, produc „cenușă acidă”). Îți permite să consumi fructe și legume, cu excepția afinelor și prunelor.

Beneficiile dietei alcaline pentru sănătate: ce spun studiile?

1. Relația cu cancerul

Celule canceroase în corpul uman
Potrivit adepților acestui tip de dietă, ea ar putea ajuta la prevenirea cancerului. Cu toate acestea, nu există dovezi științifice care să susțină acest lucru.

În ciuda promovării pe scară largă a dietei alcaline, există un singur studiu observațional care a analizat relația sa cu prevenirea și tratamentul cancerului. Acest studiu nu găsește nicio relație între acest tip de dietă și cancer.

Având în vedere lipsa studiilor care să susțină sau să respingă ideile din spatele dietei alcaline, trebuie să concluzionăm că nu există o bază științifică. În acest context, Institutul American pentru Cercetarea Cancerului (AICR) nu recomandă dieta alcalină.

2. Relația cu osteoporoza și sănătatea oaselor

Dieta promite, de asemenea, beneficii pentru sănătatea oaselor. Conform teoriei dietei alcaline, pentru a reduce aciditatea sângelui (ceea ce, așa cum am văzut deja, nu este posibil), organismul folosește calciul din oase. Așadar, alimentele acide duc la un consum de calciu și provoacă osteoporoză.

Însă, în acest studiu publicat în 2009, cercetătorii au concluzionat că, deși consumul excesiv de proteine a crescut excreția de calciu, acesta nu provine din oase, deoarece nu au existat modificări ale echilibrului global de calciu din organism. Din acest motiv, urmarea unei diete acide nu duce la o densitate osoasă mai mică.

Citește și:

Sistemul NutriScore: o nouă tendință în Europa

Cât de reale sunt beneficiile dietei alcaline?

Femeie care cunoaște beneficiile dietei alcaline
Potrivit studiilor, dieta alcalină poate reprezenta un risc pentru sănătate și nu este susținută de fapte dovedite științific.

Corpul uman este extrem de eficient în reglarea pH-ului din sânge. În caz contrar, am avea probleme grave. Prin urmare, este imposibil să modifici pH-ul sângelui prin dieta alcalină, deși poți modifica pH-ul urinei.

Dieta alcalină, deși promovează consumul anumitor alimente benefice, cum ar fi verdețurile și legumele, nu este susținută de studii științifice. Anumite grupe de alimente permise în acest tip de dietă oferă numeroase beneficii, deci nu ar trebui să le excluzi dintr-o dietă sănătoasă.

Atunci când citești informații despre acest tip de dietă miraculoasă, ar trebui să-ți amintești că, dacă ceva pare prea bun pentru a fi adevărat, probabil că nu este.

  • Fenton TR, Fenton CJ. Evidence does not support the alkaline diet. Osteoporos Int. 2016 Jul;27(7):2387-2388. doi: 10.1007/s00198-016-3504-z. Epub 2016 Feb 8. PMID: 26856582.
  • Fenton TR, Lyon AW, Eliasziw M, Tough SC, Hanley DA. Meta-analysis of the effect of the acid-ash hypothesis of osteoporosis on calcium balance. J Bone Miner Res. 2009 Nov;24(11):1835-40. doi: 10.1359/jbmr.090515. PMID: 19419322.
  • Rodrigues Neto Angéloco L, Arces de Souza GC, Almeida Romão E, Garcia Chiarello P. Alkaline Diet and Metabolic Acidosis: Practical Approaches to the Nutritional Management of Chronic Kidney Disease. J Ren Nutr. 2018 May;28(3):215-220. doi: 10.1053/j.jrn.2017.10.006. Epub 2017 Dec 6. PMID: 29221627.