Care sunt proprietățile oțetului de mere?

Oțetul de mere are multe proprietăți, așadar este un produs destul de versatil. Este popular datorită multiplelor sale utilizări în gastronomie și medicina holistică. După efectuarea mai multor cercetări, știința a dovedit beneficiile pentru sănătate atribuite acestei substanțe.
Care sunt proprietățile oțetului de mere?

Ultima actualizare: 02 Decembrie, 2020

Literatura științifică susține multe dintre proprietățile atribuite în mod obișnuit oțetului de mere. Deși este adevărat că multe dintre utilizările sale continuă să fie rezultatul unor zvonuri, există acum dovezi în ceea ce privește conținutul său nutrițional. Potențialul său antiinflamator și antimicrobian a fost dovedit științific.

Pentru început, trebuie să menționăm faptul că acesta este un produs obținut din combinația de mere și drojdie. Aceasta din urmă fermentează zaharurile și le transformă în alcool. Mai târziu, bacteriile transformă alcoolul în acid acetic.

Acest proces conferă oțetului de mere gustul acru și aroma puternică și, de asemenea, pare să fie responsabil de beneficiile sale pentru sănătate. De asemenea, oțetul de mere conține apă, urme de alți acizi, vitamine, minerale și alți compuși care contribuie foarte mult la bunăstare.

Proprietățile oțetului de mere dovedite științific

Oțetul de mere, ca și alte tipuri de oțet, conține compuși bioactivi cu potențial farmacologic. Potrivit unei recenzii publicate în Food Chemistry, acest produs are concentrații ridicate de polifenoli, acizi organici și micronutrienți. Toți acești nutrienți influențează pozitiv sănătatea atunci când sunt asimilați în organism.

Oțetul de mere are proprietăți antimicrobiene, antioxidante, antidiabetice și antihipertensive. De asemenea, este asociat pozitiv cu sănătatea pielii și cu prevenirea îmbătrânirii premature.

Să aruncăm o privire mai atentă la beneficiile dovedite ale oțetului de mere!

Mere și oțet de mere
Cercetătorii au studiat oțetul de mere și efectele sale asupra sănătății și au descoperit numeroasele proprietăți benefice.

1. Oțetul de mere are proprietăți antibacteriene

Această substanță este un dezinfectant și un conservant natural datorită conținutului său de acid acetic. Oțetul de mere inhibă dezvoltarea bacteriilor, precum E. Coli, care accelerează descompunerea alimentelor și provoacă infecții.

Într-un studiu publicat în 2018, cercetătorii au stabilit faptul că acest oțet are multiple proprietăți antimicrobiene. Acesta combate agenții patogeni, precum E. coli, S. aureus și C. Albicans. Cu toate acestea, nu există suficiente dovezi pentru a determina dozele sigure și eficiente.

2. Reglează nivelul glucozei

Unul dintre cele mai populare beneficii ale oțetului de mere este reglarea nivelului de glucoză în sânge. Acest produs nu este un tratament de primă linie pentru diabet, deși consumul său în cantități moderate servește drept adjuvant pentru stabilizarea glucozei.

Un mic studiu publicat în Diabetes Care a constatat faptul că aportul de oțet de mere diluat în apă poate îmbunătăți sensibilitatea la insulină cu 19% – 34%, mai ales după o masă bogată în carbohidrați.

Într-o recenzie publicată în Molecular Nutrition and Food Research, cercetătorii au ajuns la concluzia că oțetul de mere ajută la îmbunătățirea funcției insulinei după mese. Așadar, oțetul de mere scade nivelul zahărului în sânge.

3. Poate ajuta la reducerea greutății

Greutatea variază de la o persoană la alta, deoarece este determinată de genetică și stilul de viață. Oțetul de mere nu te poate face să slăbești peste noapte. Cu toate acestea, consumul său le este de ajutor celor care încearcă să topească kilogramele de grăsime.

Studiile efectuate pe subiecți umani sugerează faptul că aportul moderat de oțet de mere crește senzația de sațietate. În consecință, aportul caloric scade și pierderea în greutate crește. De fapt, cercetările publicate în Journal of the American Dietetic Association au constatat faptul că ingerarea oțetului după o masă bogată în carbohidrați crește senzația de sațietate. De asemenea, participanții la studiu au consumat cu 200 – 275 mai puține calorii de-a lungul zilei.

În mod similar, într-un studiu publicat în Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, cercetătorii au observat faptul că aportul zilnic de oțet de mere a dus la o reducere a grăsimii abdominale.

4. Protejează sănătatea cardiovasculară

În medicina tradițională se vorbește despre beneficiile oțetului de mere pentru sănătatea cardiovasculară. De fapt, unii oameni cred că aportul zilnic de oțet de mere scade atât nivelul colesterolului, cât și riscul bolilor de inimă. Totuși, nu există suficiente dovezi științifice în acest sens.

Studiile efectuate pe animale au constatat faptul că acest ingredient reduce factorii de risc cardiovascular, cum ar fi acumularea de colesterol și trigliceride în sânge. De asemenea, oțetul de mere pare a fi un bun antihipertensiv. În ciuda acestui fapt, nu există date solide care să confirme aceleași efecte la oameni.

Oricum, atât timp cât consumul său este moderat, poți include oțetul de mere într-o dietă echilibrată. Consultă medicul dacă iei medicamente.

5. Este util pentru îngrijirea pielii

Există multe controverse cu privire la aplicarea oțetului de mere pe piele. Unii dermatologi recomandă din toată inima utilizarea acestuia. Alții susțin că poate contribui în mare măsură la controlul simptomelor eczemelor sau al mătreții atunci când este diluat în apă.

Cum explicăm acest fapt?

Ei bine, pielea este protejată de o manta acidă, iar uscăciunea și inflamația se înrăutățesc atunci când apare un dezechilibru la nivelul acesteia. Acizii organici ai oțetului ajută la restabilirea echilibrului pH-ului pielii. Însă nu există dovezi științifice în acest sens.

În orice caz, diluează întotdeauna această substanță cu apă în părți egale pentru a evita efectele nedorite. În mod ideal, fă un mic test pe partea din spate a mâinii înainte de a aplica oțetul pe altă zonă a corpului. Dacă observi o reacție nedorită, clătește pielea cu multă apă și întrerupe utilizarea oțetului de mere.

Proprietățile oțetului de mere
Utilizarea dermatologică a oțetului de mere este subiectul a numeroase dezbateri. Fă un test de toleranță pe piele înainte de a-l utiliza.

Cum să profiți de proprietățile oțetului de mere

Păstrează-l doar în bucătărie și folosește-l des. Este minunat în salată, ca ingredient al maionezei de casă și în multe alte rețete. De asemenea, poți dilua una sau două lingurițe într-un pahar cu apă caldă, pe care să-l bei în fiecare dimineață.

Evită utilizarea oțetului de mere nediluat, deoarece acesta poate deteriora smalțul dinților și poate provoca disconfort digestiv. Utilizarea acestuia este, de asemenea, contraindicată alături de anumite medicamente. Consultă medicul dacă urmezi un tratament medicamentos.

Oțetul de mere nu este un ingredient magic

După cum poți vedea, există suficiente dovezi științifice ale proprietăților oțetului de mere. Cu toate acestea, oțetul nu este un substitut pentru tratamentele medicale și nu este suficient de puternic de unul singur. Trebuie să adopți un stil de viață sănătos și să te adresezi medicului dacă ești bolnav. Nu uita faptul că acest ingredient ar putea interacționa cu unele medicamente.

S-ar putea să te intereseze...
Loțiune facială cu oțet de mere
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Loțiune facială cu oțet de mere

Dacă folosești o loțiune facială cu oțet de mere, te vei bucura de numeroase beneficii pentru piele, fără să fii nevoită să plătești sume mari de b...



  • Ho CW, Lazim AM, Fazry S, Zaki UKHH, Lim SJ. Varieties, production, composition and health benefits of vinegars: A review. Food Chem. 2017;221:1621-1630. doi:10.1016/j.foodchem.2016.10.128
  • Entani E, Asai M, Tsujihata S, Tsukamoto Y, Ohta M. Antibacterial action of vinegar against food-borne pathogenic bacteria including Escherichia coli O157:H7. J Food Prot. 1998;61(8):953-959. doi:10.4315/0362-028x-61.8.953
  • Yagnik D, Serafin V, J Shah A. Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expression. Sci Rep. 2018;8(1):1732. Published 2018 Jan 29. doi:10.1038/s41598-017-18618-x
  • Johnston, C. S., Kim, C. M., & Buller, A. J. (2003). Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes. Diabetes Care, 27(1), 281–282. https://doi.org/10.2337/diacare.27.1.281
  • Lim J, Henry CJ, Haldar S. Vinegar as a functional ingredient to improve postprandial glycemic control-human intervention findings and molecular mechanisms. Mol Nutr Food Res. 2016;60(8):1837-1849. doi:10.1002/mnfr.201600121
  • Brighenti F, Castellani G, Benini L, et al. Effect of neutralized and native vinegar on blood glucose and acetate responses to a mixed meal in healthy subjects. Eur J Clin Nutr. 1995;49(4):242-247.
  • Halima BH, Sonia G, Sarra K, Houda BJ, Fethi BS, Abdallah A. Apple Cider Vinegar Attenuates Oxidative Stress and Reduces the Risk of Obesity in High-Fat-Fed Male Wistar Rats. J Med Food. 2018;21(1):70-80. doi:10.1089/jmf.2017.0039
  • Na L, Chu X, Jiang S, et al. Vinegar decreases blood pressure by down-regulating AT1R expression via the AMPK/PGC-1α/PPARγ pathway in spontaneously hypertensive rats. Eur J Nutr. 2016;55(3):1245-1253. doi:10.1007/s00394-015-0937-7