Ce să mănânci dacă suferi de diabet și hipertensiune?

· 22 mai 2017
Dacă suferi de diabet și hipertensiune arterială, este important ca dieta ta să includă alimente utile pentru a ține sub control ambele boli. De asemenea, trebuie să eviți orice alimente cu potențial nociv.

Multe persoane suferă de diabet și hipertensiune arterială și au impresia că este extrem de dificil să urmeze o dietă total lipsită de sare și zahăr.

Este însă posibil să adopți o dietă sănătoasă, care să satisfacă nevoile create de ambele boli. În articolul de azi îți prezentăm ce poți să mănânci dacă suferi de diabet și hipertensiune arterială.

Câteva sfaturi pentru persoanele care suferă de diabet și hipertensiune

Din ce în ce mai multe persoane suferă de diabet și hipertensiune

Respectă recomandările primite de la medicul tău. Acesta îți va spune care sunt alimentele pe care trebuie să le mănânci, să le eviți sau să le consumi mai rar.

Pe lângă alimentație, există anumite obiceiuri sănătoase pe care este indicat să le adopți. Acestea vor face diferența dintre o viață sănătoasă sau una în care simptomele cauzate de diabet și hipertensiune ne împiedică să ne îndeplinim sarcinile zilnice. Iată câteva sfaturi utile:

  • Evită obiceiurile nocive, precum sedentarismul și fumatul. Băuturile alcoolice au un conținut ridicat de zahăr, așadar nu le consuma.
  • Nu consuma nici alimente procesate, în saramură sau afumate.
  • Redu cantitatea de sare inclusă în preparate și evită să ții acest produs la îndemână când servești masa. Ca să-ți asezonezi preparatele, optează mai bine pentru plante ca șovârful și rozmarinul.
  • Bea 10 pahare de apă în timpul zilei (servește primele 5 dimineața).
  • Stabilește un plan alimentar cu ajutorul unui specialist. Mestecă încet fiecare dumicat și rezervă-ți 30 de minute pentru fiecare masă.
  • Servește trei mese pe zi, una la fiecare trei ore, cu mici gustări între mese. Măsoară proporțiile și cantitatea alimentelor consumate.
  • Fii disciplinat în ce privește rutina ta zilnică și stilul tău de viață. Consemnează fiecare masă pe care o servești într-un jurnal, precum și starea ta de spirit și orice alte simptome experimentate.
  • Măsoară-ți glicemia și tensiunea arterială în fiecare zi la aceeași oră (de pildă, după micul dejun, înainte de prânz sau după un pui de somn).

Ce ar trebui să includă dieta unei persoane care suferă de diabet și hipertensiune?

Este posibil să suferi de ambele boli menționate, însă ele se pot declanșa în momente diferite. Din acest motiv, trebuie să adopți o dietă echilibrată. Dacă suferi de diabet și hipertensiune arterială, ai grijă ce alimente și băuturi alegi să consumi. În plus, va trebui să acorzi o atenție specială cantităților servite.

Dieta ta ar trebuie să fie săracă în sodiu, grăsimi și carbohidrați. Această regulă nu este facultativă. În ce privește alimentele pe care este indicat să le consumi, ține seama de informațiile de mai jos.

Te-ar putea interesa și:

Diabetul – câteva informații de bază

Alimente bogate în fibre solubile

Fibrele sunt esențiale dacă suferi de diabet și hipertensiune

Acest tip de alimente stabilizează nivelul de grăsime și pot fi utilizate ca înlocuitori pentru sare. Mai mult, fibrele previn constipația și echilibrează tensiunea arterială. Dintre alimentele bogate în fibre și acizi grași omega-3 (indicat celor care suferă de diabet și hipertensiune), cele mai bune variante sunt:

  • Cerealele (cele integrale, ovăzul, orzul, tărâțele de grâu)
  • Fasolea și mazărea deshidratată
  • Merele
  • Morcovii
  • Fructele uscate
  • Somonul
  • Uleiul de in
  • Tofu

Legume

Orice dietă sănătoasă trebuie să includă legume, în special dacă suferi de diabet și hipertensiune. Cel mai bine este să nu adaugi sare atunci când le gătești (sau să incluzi doar cantități scăzute de sare). Servește legumele crude, gătite la aburi, coapte sau asezonate cu plante. Te sfătuim să consumi:

  • Usturoi și ceapă
  • Salată verde, varză și broccoli
  • Ridichi
  • Mangold și spanac
  • Țelină și nap
  • Roșii
  • Vinete

Fructe

O concepție greșită frecventă este faptul că diabeticii nu pot consuma fructe, pentru că acestea sunt dulci. Cu anumite excepții (bananele, de pildă), persoanele care suferă de diabet și hipertensiune pot mânca orice fructe, atât timp cât nu fac exces. Nu ezita să consumi:

  • Portocale
  • Mandarine
  • Grepfrut
  • Căpșuni
  • Mere
  • Pere
  • Pepene verde

Pește

Anumiți pești îți sunt utili dacă suferi de diabet și hipertensiune

Consumul de pește de trei ori pe săptămână este un obicei sănătos recomandat persoanelor care suferă de diabet și hipertensiune. Peștii de apă rece („albaștri”) reprezintă cel mai benefic tip, oferind acizi grași omega-3 (ce combat probleme cardiace), vitamine, antioxidanți și minerale.

Este indicat să consumi pește de apă rece pentru a-ți menține toate celulele și organele în stare optimă. Cele mai sănătoase opțiuni sunt:

  • Somonul
  • Sardinele
  • Macroul
  • Tonul
  • Merluciul
  • Grouper

Te-ar putea interesa și:

Hipertensiunea arterială la femei – 5 informații utile

Produse lactate

Alimentele din acest grup sunt bogate în calciu și nu conțin la fel de multe grăsimi ca alte produse. Astfel, lactatele te pot ajuta să eviți supraponderalitatea, ținându-ți sub control glicemia. Consumă următoarele produse lactate (degresate):

  • Lapte
  • Brânză
  • Iaurt
  • Unt

Dacă vrei să consumi alimente procesate, ai mare grijă deoarece acestea tind să fie bogate în sare. Și alimentele cu un conținut scăzut de zahăr au, de obicei, un conținut semnificativ de sodiu (un exemplu celebru este reprezentat de fulgii de ovăz pe care îi servim la micul dejun).

Când mergi la cumpărături, citește atent informațiile de pe ambalajul produselor alimentare. Deși acest obicei îți răpește timp, îți va fi mai ușor să decizi ce este bine să mănânci și ce nu.

O primă măsură pe care o poți lua este să petreci mai mult timp în secțiunea de fructe și legume a supermarketurilor. Acest truc te ajută să alegi alimente mai sănătoase.

Dacă suferi de diabet și hipertensiune, modifică-ți dieta

Pe lângă a urma o dietă sănătoasă, trebuie să faci mișcare de cel puțin trei ori pe săptămână. Ca să îți crești bunăstarea, renunță la sedentarism și la obiceiurile nesănătoase. Poți să faci mișcare chiar dacă suferi de diabet și hipertensiune și nu este nevoie să execuți exerciții prea intense.

Nu în ultimul rând, urmează atent toate sfaturile medicului și nutriționistului tău. Roagă-i pe acești specialiști să îți clarifice orice nelămuriri, inclusiv acelea al căror răspuns pare evident. Ține evidența tuturor alimentelor pe care le consumi, astfel încât medicul să îți poate evalua dieta.

  • Diagnosis and classification of diabetes mellitus. (2007). Diabetes Care. https://doi.org/10.2337/dc07-S042
  • Chobanian, A. V., Bakris, G. L., Black, H. R., Cushman, W. C., Green, L. A., Izzo, J. L., … Roccella, E. J. (2003). Seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure. Hypertension. https://doi.org/10.1161/01.HYP.0000107251.49515.c2
  • Foldes, E. (1947). Diabetes and hypertension. The American Journal of Medicine. https://doi.org/10.1016/0002-9343(47)90142-3