Ce medicamente schimbă culoarea urinei?
 

Ce medicamente schimbă culoarea urinei?

Uneori, culoarea urinei poate varia, având tonuri foarte ciudate, cum ar fi albastru sau portocaliu. Vă explicăm de ce!
Ce medicamente schimbă culoarea urinei?

Ultima actualizare: 28 iulie, 2022

Culoarea urinei este un indicator al anumitor procese care au loc în corp. În mod normal, urina are diferite nuanțe de galben, în funcție de nivelul de hidratare. Și unele medicamente schimbă culoarea urinei. Nu devine mai închisă sau mai deschisă la culoare, ci poate căpăta tonuri foarte vii, precum roșu, galben sau chiar albastru.

În mod normal, atunci când apare această schimbare, persoana în cauză este speriată. Din acest motiv, în acest articol vă explicăm care sunt medicamentele care pot determina schimbarea culorii urinei.

De ce unele medicamente schimbă culoarea urinei?

Deși tonul variază puțin chiar și la aceeași persoană, este normal ca urina să fie galbenă, variind de la chihlimbar închis la galben aproape transparent. Acest lucru se datorează prezenței unui pigment natural numit urocrom.

Pe de altă parte, există mai multe motive pentru care culoarea urinei se poate schimba. Acestea au legătură cu hidratarea sau deshidratarea, precum și cu infecțiile sau consumul de anumite alimente și medicamente.

Cantitatea de lichide ingerată va afecta concentrația și, în consecință, tonul urinei. Cu cât urina este mai limpede, cu atât mai mare este hidratarea și invers.

Ceea ce am consumat poate face ca nuanța urinei să varieze, căpătând alte tonuri. Pigmenții și diferitele ingrediente din alimente afectează ceea ce vedem atunci când mergem la toaletă. Condimentele foarte puternice, cum ar fi curry, conferă un miros și un aspect deosebit.

Dar, pe lângă aceasta, poate exista și anumite boli. În infecțiile urinare și când există pietre la rinichi, urina devine roșiatică din cauza prezenței sângelui.

Medicamente care schimbă culoarea urinei

Schimbările de nuanță apar și din cauza unor medicamente, așa cum vom vedea mai jos.

Urina roșie

Dacă urina devine roz sau roșiatică, este logic să tresăriți și să credeți că ceva nu este în regulă. Adevărul este că, în numeroase cazuri, motivul este prezența sângelui în urină.

Urina roșie poate fi și o consecință a utilizării anticoagulantelor, precum warfarina și heparina. Un alt medicament care este frecvent asociat cu aceasta este rifampicina. Este un antibiotic care este folosit pentru a trata tuberculoza.

Anumite laxative care conțin senna (o componentă vegetală) schimbă culoarea urinei în roșu. La fel se întâmplă și cu fenazopiridina, care este un medicament ce acționează ca analgezic în tractul urinar, fiind util pentru colici sau infecții urinare care provoacă durere.

Trebuie să ne întrebăm și ce am mâncat. În acest sens, printre alimentele care pot produce urina roșie se numără sfecla, murele și alte fructe roșii, precum și rubarba.

Unele medicamente schimbă culoarea urinei

Urina verde sau albastră

Oricât de incredibil ar părea, acest lichid capătă uneori o culoare verde-albăstruie. În primul rând, poate fi din cauza amitriptilinei. Este un antidepresiv care este folosit și în alte scopuri (fibromialgie și dureri neuropatice, printre alte afecțiuni).

În plus, acest ton poate fi o consecință a indometacinei. Este un medicament care este utilizat foarte frecvent la persoanele cu poliartrită reumatoidă, gută acută și alte tulburări musculo-scheletice.

În mod similar, aceste modificări de nuanță au fost raportate în cazul utilizării de propofol ca parte a anesteziei generale și pentru sedare. Un astfel de medicament poate face urina verzuie.

Dacă nu ați luat niciunul dintre aceste medicamente, trebuie remarcat faptul că această culoare se poate datora și unei afecțiuni cunoscute sub numele de hipercalcemie benignă ereditară.

Urina portocalie

Uneori, culoarea portocalie sau roșiatică a urinei provoacă îngrijorare. Din acest motiv, în această categorie putem include și medicamentele deja menționate, precum rifampicina și fenazopiridina, întrucât unii consideră că tonul dobândit este mai mult portocaliu decât roșu.

Un alt medicament care poate face ca urina să devină portocalie este sulfasalazina. Este un antiinflamator care este adesea prescris pentru a trata colita ulceroasă sau boala Crohn.

Nitrofurantoina, un antibiotic indicat pentru infecțiile urinare și suplimentele de vitamina B au fost, de asemenea, legate de această situație.

Urina maro

Urina poate avea o culoare galben închis sau chiar maro. În primul rând, poate fi din cauza utilizării unor antibiotice.

De exemplu, există metronidazolul, care este utilizat frecvent deoarece este indicat în vaginite și uretrite cauzate de Trichomonas. În mod similar, este utilizat pentru amebiaza intestinală și infecția cu Clostridium perfringens.

Antimalaricele (medicamentele anti-malarie) fac ca urina să devină maro. În cadrul acestui grup găsim clorochina și primachina.

Dacă nu este cazul, următoarele opțiuni sunt unele alimente (de exemplu, fasolea), precum și afecțiunile hepatice și infecțiile urinare.

Persoană care a colectat o probă de urină
Prospectele medicamentelor ne informează că unul dintre efectele adverse este schimbarea culorii urinei.

Medicamente ce schimbă culoarea urinei: trebuie să mergem la medic?

Culoarea urinei variază ca intensitate în funcție de gradul de hidratare. Cu toate acestea, după cum am văzut, multe medicamente pot face ca acest lichid să capete culori foarte diferite, cum ar fi roșu, portocaliu sau chiar albastru.

Dacă luați un anumit medicament pentru o patologie de care suferiți, medicul vă va informa despre posibilele efecte adverse ale acestuia, care pot include modificări ale culorii urinei. Aceste informații sunt disponibile și pe prospect.

Ceea ce trebuie să aveți în vedere este că, în cazul unor modificări neprevăzute, ideal este să consultați un medic. Deși este adevărat că este adesea un efect secundar benign, poate indica faptul că ceva este în neregulă cu organismul.

S-ar putea să te intereseze...
Incontinența urinară postpartum: de ce apare și cum o tratăm?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Incontinența urinară postpartum: de ce apare și cum o tratăm?

Incontinența urinară în perioada postpartum este o problemă din ce în ce mai frecventă, ce poate fi rezolvată cu măsuri preventive adecvate.