Efectul McGurk: auziți cuvinte cu ochii?
Scris și verificat de psihologul Maria Fatima Seppi Vinuales
Vedeți textura pielii și simțiți că este catifelată. Vedeți o farfurie cu mâncare și îi simțiți gustul. În mod similar, efectul McGurk înseamnă că putem să auzim cu ochii. Acesta reprezintă o asociere a simțurilor. Unul dintre ele îl anticipează pe celălalt. Să vedem despre ce este vorba!
Ce este efectul McGurk?
Efectul McGurk este integrarea dintre stimulii auditivi și vizuali în limbajul vorbit. Pentru a înțelege despre ce este vorba, să ne gândim la un exemplu. Ne aflăm în fața unei persoane care repetă silaba „pa” iar și iar. Acesta este sunetul care ajunge la creier, însoțit de o mișcare a buzelor.
În continuare, persoana continuă să repete silaba „pa”. Cu toate acestea, creierul nostru percepe „fa”. Ce se întâmplă? S-a produs efectul McGurk. Ceea ce vedem acum este o mișcare a buzelor care corespunde celei de-a doua silabe, chiar dacă persoana respectivă continuă să spună „pa”. Dacă închidem ochii, auzim ceea ce trebuie.
Efectul McGurk indică faptul că ceea ce vedem are o ierarhie.
De fapt, ceea ce facem în acest exemplu este să citim pe buze. Sunetul final este un amestec de citire pe buze și experiență anterioară.
De unde provine denumirea acestui efect?
Efectul McGurk a fost evidențiat pentru prima dată în 1976 de către psihologii Harry McGurk și John MacDonald. Aceștia au studiat modelele de imitație pe care le urmau copiii când învățau să vorbească. În anumite situații, informația vizuală a prevalat în interpretare, ignorând informațiile care veneau prin canalele auditive. Cu alte cuvinte, ceea ce vedem influențează ceea ce auzim.
Mulți cercetători raportează faptul că creierul, în anumite circumstanțe, este gestionat conform principiului de inferență cauzală. Cu alte cuvinte, interpretează contextul (știe sau asociază că o anumită mișcare a buzelor corespunde unui anumit sunet).
Recomandăm: 8 moduri de a înfrunta frica atunci când începi un nou proiect
Caracteristicile efectului McGurk
Printre caracteristicile efectului McGurk se numără și anticiparea, care permite o anumită economie a gândirii. Creierul pune la dispoziție experiențele vizuale anterioare pentru a înțelege despre ce se vorbește și ce se aude.
Uneori, cititul pe buze poate fi de ajutor; mai ales în medii zgomotoase. Totuși, poate duce și la confuzie, întrucât creierul ne poate înșela, făcându-ne să credem că auzim ceva în funcție de mișcarea buzelor.
Multe dintre aceste fenomene sau înșelăciuni perceptuale apar și în iluziile optice.
Efectul McGurk, în ceea ce privește percepția audiovizuală, scade pe parcursul dezvoltării. De exemplu, deoarece regiunea creierului care se ocupă cu informațiile auditive se dezvoltă înaintea celei care se ocupă de percepția vizuală, copiii folosesc mai mult sunetele decât adulții. Pe parcursul creșterii, modul în care informațiile senzoriale sunt procesate variază.
Unele boli pot influența negativ acest fenomen: afazia, Alzheimer și tulburările specifice de limbaj. Un alt fapt curios are de-a face cu limba. Apariția efectului variază în funcție de limba analizată.
Descoperiți: Ce este sindromul vibrațiilor fantomă și cum poate fi prevenit?
Vizualul și auditivul lucrează împreună
Sistemul vizual și sistemul auditiv au evoluat împreună pentru a facilita dezvoltarea vorbirii. Sistemul vizual este un important aliat și mediator al sistemului auditiv, ajutând la înțelegerea mesajelor. De exemplu, susține recunoașterea sunetelor care ar putea fi dificil de distins. În plus, permite completarea informațiilor primite, oferind o mai mare certitudine și încredere în raport cu ceea ce auzim.
Cunoașterea modului în care creierul funcționează este cheia pentru îmbunătățirea utilizării acestuia, pentru a putea comunica, pentru a ne adapta la anumite contexte și pentru a face față fenomenelor care afectează percepția, cum ar fi îmbătrânirea.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Llanos, L. C. (2010). Tecnologías del habla y análisis de la voz. Aplicaciones en la enseñanza de la lengua. Laboratorio de lingüística informática, Universidad Autónoma de Madrid, 1-41
- Roberts, Richard, and Roger Kreuz. “An Interdisciplinary Approach to Foreign Language Learning: Myths and Strategies for Success.” (2016).
- Velasco, Ignacio, & Spence, Charles, & Navarra, Jordi (2011). El sistema perceptivo: esa pequeña máquina del tiempo. Anales de Psicología, 27(1),195-201.[fecha de Consulta 24 de Febrero de 2022]. ISSN: 0212-9728. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16717018023
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.