Exercițiile fizice ajută la combaterea refluxului de acid?

Disconfortul dat de refluxul acid este mai frecvent decât credem. Aflați ce tip de activitate fizică este recomandat pentru a-l combate!
Exercițiile fizice ajută la combaterea refluxului de acid?

Ultima actualizare: 31 Octombrie, 2021

Senzația de arsură în capul pieptului provoacă disconfort la desfășurarea oricărei activități din viața de zi cu zi. Arsurile la stomac sunt principalul vinovat. Din fericire, unele modificări ale anumitor obiceiuri și exercițiile fizice pot ajuta la combaterea refluxului de acid.

Refluxul acid este întoarcerea conținutului stomacului în esofag. Uneori, acest lucru provoacă o senzație de durere sau arsură în spatele sternului. Deoarece esofagul nu are o căptușeală ca stomacul, refluxul provoacă disconfort și răni.

Pentru a ameliora această afecțiune, exercițiile fizice trebuie însoțite de o dietă echilibrată, o bună hidratare și alte obiceiuri sănătoase. În caz contrar, antrenamentul ar putea agrava situația, în loc să o îmbunătățească.

Care sunt beneficiile exercițiilor fizice pentru combaterea refluxului de acid?

Activitatea fizică moderată sau cu impact redus ne ajută să ne îmbunătățim sănătatea. Acestea sunt câteva dintre beneficiile unui antrenament adecvat:

Promovează pierderea în greutate

Excesul de greutate este una dintre principalele cauze ale refluxului acid. Efectuarea activităților fizice și menținerea în formă sunt esențiale pentru a reduce volumul de grăsime corporală. De asemenea, este necesar să consultați un medic nutriționist pentru a adopta o dietă adecvată.

Ajută la combaterea stresului

Antrenamentul ne permite să ne concentrăm atenția asupra exercițiilor. Acest lucru ne ajută să clarificăm gândurile negative care ne pot duce la comportamente nesănătoase. Fumatul sau mâncatul în exces sunt exemple în acest sens.

De asemenea, stresul este un factor de risc pentru gastrită. Dacă avem această tulburare, cantitatea mai mare de acid din stomac va tinde să urce în esofag.

Bărbat cu reflux acid

Ajută în controlul anxietății

Ca și în cazul precedent, rutina de exerciții funcționează ca un factor de distragere a atenției în fața emoțiilor negative. Scăderea stresului și a anxietății este cheia pentru eliminarea refluxului de acid.

Riscurile exercițiilor fizice în caz de reflux gastric

Nu toate tipurile de exerciții fizice sunt sănătoase când vine vorba de combaterea refluxului de acid. Efortul excesiv poate avea consecințe nedorite. Amintiți-vă că o rutină inadecvată agravează disconfortul, provocând chiar și o exacerbare a refluxului gastroesofagian.

În mod ideal, ar trebui să începeți cu exerciții de intensitate scăzută. Odată ce disconfortul a dispărut, putem intensifica antrenamentul. Totuși, trebuie să fim atenți la ce tip de activități ar trebui să desfășurăm pentru a nu ne asuma riscuri mai mari.

Arsurile la stomac pot provoca senzații de arsură în piept, durere, regurgitare de lichide sau alimente și dificultăți la înghițire. Din acest motiv, este important să consultăm un specialist, care adaptează rutinele la cerințele particulare.

Ce exerciții ar trebui evitate?

Activitatea fizică foarte intensă nu este recomandată. Exercițiile care necesită anumite posturi, precum culcatul, pot agrava această tulburare.

Următoarele activități nu sunt recomandate dacă suferim de acest disconfort:

  • Alergare
  • Mersul rapid pe bicicletă
  • Ridicarea de greutăți
  • Abdomene
  • Urcatul treptelor
Exercițiile fizice ajută la combaterea refluxului de acid

Exerciții recomandate pentru combaterea refluxului de acid

Activitatea aerobă de intensitate scăzută este cea mai recomandată dacă dorim să combatem refluxul. În primul rând, ne ajută să ardem grăsimile. În consecință, vom pierde în greutate și vom reduce refluxul.

Unele dintre aceste activități sunt următoarele:

  • Mers sau jogging
  • Înot
  • Bicicletă staționară
  • Yoga: nu numai că ajută la calmarea gastritei, ci are efecte asupra constipației și bolilor inflamatorii intestinale
  • Pilates

Combateți refluxul acid pentru o calitate mai bună a vieții

Reducerea sau eliminarea refluxului de acid prin exerciții fizice este posibilă. Totuși, trebuie sa o facem conștiincios, ținând cont de toți factorii implicați.

Pierderea în greutate sau menținerea în formă este esențială. Pentru a face acest lucru, trebuie să adoptăm o dietă adecvată, să alegem o rutină de exerciții în funcție de posibilități, să fim consecvenți și să ne îmbunătățim obiceiurile zilnice. Este bine să consultăm profesioniști care ne pot ajuta să ne atingem obiectivul.



  • Saeed SA, Cunningham K, Bloch RM. Depression and Anxiety Disorders: Benefits of Exercise, Yoga, and Meditation. Am Fam Physician. 2019 May 15;99(10):620-627. PMID: 31083878. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31083878/
  • Olmos JA, Piskorz MM, Vela MF. Revisión sobre enfermedad por reflujo gastroesofágico (ERGE) [Gastroesophageal Reflux Disease Review (GERD)]. Acta Gastroenterol Latinoam. 2016 Jun;46(2):160-72. Spanish. PMID: 28704024. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28704024/
  • Berkow R, Beers MH, Fletcher AJ. Manual Merck de información médica para el hogar. Oceano Grupo Editorial, S.A; c2002. 1573 p.
  • Barrientos Sarabia, Annette Patricia, and Bárbara María Binder Ross. Ejercicios basados en el método yoga para personas con alteraciones en el sistema gatrointestinal: una revisión bibliográfica. Diss. Universidad Andrés Bello, 2017.