Jocurile de noroc și adolescenții: ce este de făcut?
 

Jocurile de noroc și adolescenții: ce este de făcut?

Jocurile de noroc înseamnă o dependență de activități recreative. În prezent, ele reprezintă un factor de risc pentru populația tânără. Ce putem face pentru a combate fenomenul?
Jocurile de noroc și adolescenții: ce este de făcut?

Ultima actualizare: 21 februarie, 2023

Dependența nu implică întotdeauna abuzul de substanțe. Jocurile de noroc acaparează tot mai mult adolescenții și creează dependențe puternice.

Datorită progreselor tehnologice, tinerii folosesc din ce în ce mai mult dispozitivele electronice pentru a socializa și a se distra. Unii adolescenți recurg la jocuri ca mecanism de adaptare în situații dificile. Acest lucru le afectează negativ dezvoltarea.

Această problemă a fost prea puțin studiată în comparație cu alte dependențe (consumul de droguri). Este important să recunoaștem gravitatea acesteia și să găsim cea mai bună modalitate de a o aborda.

Ce este dependența de jocuri de noroc?

Dependența de jocurile de noroc presupune executarea excesivă și necontrolată a activităților recreative. Abuzul se remarcă în intensitatea și frecvența comportamentului sau în suma de bani investită. În plus, dependența interferează negativ cu relațiile de familie, sociale, academice și de muncă.

Este un tip de dependență fără droguri, așadar este imposibil ca individul să reziste impulsurilor. Acesta experimentează o tensiune subiectivă din ce în ce mai mare, care este eliberată în momentul executării acțiunii compulsive, ceea ce generează plăcere și gratificare.

Jocurile de noroc sunt exemple clasice de jocuri compulsive. Organizația Mondiale a Sănătății (OMS) specifică faptul că participarea repetată la jocurile de noroc domină existența persoanelor dependente.

Copii pasionați de jocuri
Tehnologia a facilitat apariția jocurilor de noroc.

Jocurile de noroc și adolescenții

Adolescența este o etapă de dezvoltare care implică schimbări fizice, mintale și relaționale. Este o perioadă încărcată de conflicte. Contextul familial și social în care individul se dezvoltă joacă un rol important în gestionarea situațiilor dificile.

Jocurile de noroc la adolescenți reprezintă o strategie inadecvată pentru depășirea dificultăților emoționale. Adolescenții cu dependențe trăiesc adesea într-un context familial conflictual sau lipsit de afecțiune, ceea ce favorizează apariția acestui comportament.

În plus, jocurile de noroc devin o dependență și atunci când sunt asociate cu obținerea unui premiu: bani, entuziasm emoțional sau interacțiunea cu alți prieteni jucători.

Jocurile de noroc reprezintă o modalitate de a câștiga bani rapid și pot fi un factor care încurajează începerea acestei activități. De asemenea, jocurile de noroc la tineri sunt adesea asociate și cu alte complicații mintale, cum ar fi:

  • Abuzul de alcool
  • Tulburările de dispoziție, cum ar fi depresia
  • Anxietatea
  • Deficitul de atenție și hiperactivitatea
  • Tulburările de personalitate

În aceste cazuri, există adesea o predispoziție individuală de a suferi de complicații mintale.

Jocurile de noroc și adolescenții: ce este de făcut?

Tratamentul pentru această problemă este psihoterapia, care include metode eficiente de combatere a dependențe. În plus, sprijinul familiei și al altor persoane semnificative este foarte important.

Sprijin familial și social

În primul rând, este important să existe un mediu de sprijin și înțelegere pentru tânărul afectat de jocurile de noroc compulsive. Consolidarea legăturilor afective și comunicarea eficientă între membrii familiei favorizează obținerea stabilității emoționale.

În plus, coeziunea familială îi permite adolescentului să aibă un spațiu în care să se refugieze și să dobândească siguranța necesară pentru a face față dificultăților care apar.

Terapie psihologică

Este cel mai bun mod de a combate această dependență. Cuprinde o serie de tehnici care vizează formarea abilităților sociale, rezolvarea problemelor și prevenirea recidivei.

Printre cele mai eficiente tehnici sunt următoarele:

  • Terapia comportamentală: se apelează la desensibilizare și relaxare pentru a ameliora anxietatea. Adolescentul învață metode de relaxare care îi permit să se liniștească în situațiile care îl încurajează să se joace.
  • Terapia cognitivă: încearcă să modifice convingerile eronate cu privire la jocuri și iluzia de control.
  • Terapia de grup: caută să restructureze distorsiunile cognitive și să faciliteze legătura cu alte persoane care au aceeași problemă.

 

Jocurile de noroc și adolescenții
Abordările sunt variate și depind de fiecare individ, deoarece adolescenții nu răspund întotdeauna în același mod la tratament.

Terapie medicamentoasă

Persoanele care au nevoie de medicamente au simptome depresive și anxietate ridicată. Este important ca medicamentele să fie combinate cu terapie psihologică pentru ca rezultatul să fie mai bun.

Jocurile de noroc la adolescenți sunt o problemă socială

Nu avem de-a face cu o problemă individuală. Jocurile de noroc sunt un rău social. De multe ori, rețeaua de sprijin este cea care nu a reușit să prevină dependența. De aceea, familia joacă un rol decisiv.

Există diverse tehnici de abordare și este important ca profesioniștii implicați să știe să le folosească și să le combine în funcție de fiecare caz. Adolescenții nu sunt la fel și tratamentele trebuie să fie adaptate.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Echeburúa E, De Corral P. Juego responsable: ¿una alternativa para la prevención y el tratamiento de la ludopatía? Adicciones. 2008;20(4):321.
  • Echeburua E, Fernandez J, Baez C. Avances en el tratamiento del juego patológico. Adicciones. 1999;3(1):349–61.
  • Astoray E. Relación entre funcionamiento familiar y nivel de ludopatía en adolescentes de la Institución Educativa Técnica “Perú birf-República de Bolivia” Villa El Salvador– 2012 [Internet]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2014. Available from: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/3511
  • Bahamón V. Juego patológico: revisión de tema. Rev Colomb Psiquiatr. 2006;3:380–99.
  • Güemes-Hidalgo, M., M. Ceñal, and M. Hidalgo. “Pubertad y adolescencia.” ADOLESCERE• Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia 5.1 (2017): 07-22.
  • Bermudez Zevallos, Magdalena Anita. “Factores de Riesgo de la ludopatía, en los adolescentes del colegio N° 80627 Leoncio Prado Gutiérrez, distrito El Porvenir, año 2015.” (2016).
  • Baroni, Stefano, et al. “Problematic Internet use in drug addicts under treatment in public rehab centers.” World journal of psychiatry 9.3 (2019): 55.
  • Botero, Jesús María Dapena. “En busca de un posible tratamiento psicoanalítico de la ludopatía.” Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara 4.2 (2019): 111-131.
  • Londoño, Yein Alexandra Muñoz. “La ludopatía: revisión y análisis hacia un modelo integral.” Drugs and Addictive Behavior (histórico) 1.2 (2016): 201-219.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.