11 motive pentru a mânca varză roșie
 

11 motive pentru a mânca varză roșie

Varza roșie este un aliment de înaltă calitate nutrițională care, adăugat într-o alimentație sănătoasă, ne poate ajuta să promovăm starea de bine. De ce este atât de recomandată?
11 motive pentru a mânca varză roșie

Ultima actualizare: 28 iulie, 2022

Varza roșie este originară din zona mediteraneană și a fost cultivată de egipteni încă din anul 2500 i.Hr. Aparține grupului de plante Brassica, care include și alte legume bogate în nutrienți, cum ar fi broccoli, varza de Bruxelles și kale. Descoperiți 11 motive pentru a mânca varză roșie!

Varza roșie compuși vegetali precum antocianinele, un pigment din familia flavonoidelor care se distinge prin capacitatea sa antioxidantă.

11 motive pentru a mânca varză roșie

1. Varza roșie este bogată în nutrienți

Primul motiv pentru a mânca mai multă varză roșie este valoarea sa nutritivă interesantă. Deși are un conținut foarte scăzut de calorii, oferă vitamine și minerale. Mai exact, așa cum afirmă Centrul de Informații Alimentare și Nutriționale (USDA), fiecare porție de 100 grame oferă:

  • Calorii: 28
  • Fibre: 2 grame
  • Proteine: 1 gram
  • Potasiu: 5% din DZR
  • Tiamină: 5% din DZR
  • Carbohidrați: 7 grame
  • Vitamina K: 28% din DZR
  • Vitamina B6: 11% din DZR
  • Vitamina A: 6% din DZR
  • Riboflavină: 5% din DRV
  • Vitamina C: 56% din DZR

În mod similar, acest aliment oferă cantități mici de alți nutrienți, cum ar fi fier, calciu, magneziu, fosfor, cupru și zinc.

Varză roșie

 

2. Promovează sănătatea vizuală

Consumul de varză roșie susține sănătatea ochilor datorită zeaxantinei și luteinei. După cum este detaliat într-o recenzie a literaturii publicate în Arhivele de Biochimie și Biofizică, aceste două elemente sunt factori naturali de protecție solară care blochează razele UV să ajungă în retină.

3. Contribuie la o bună sănătate intestinală

Datorită conținutului său de fibre alimentare și compuși antioxidanți, varza roșie a demonstrat efecte favorabile asupra sănătății intestinale. De fapt, un studiu publicat în IOSR Journal of Dental and Medical Sciences a constatat că varza are efecte benefice în tratamentul ulcerului peptic.

4. Varza roșie contribuie la sănătatea inimii

După cum am menționat deja, varza roșie este o sursă importantă de antocianine. Aceste substanțe cu acțiune antioxidantă au efecte pozitive în protecția sănătății inimii. Antocianinele reduc riscul de boli cardiovasculare, inclusiv hipertensiune arterială, atac de cord și accident vascular cerebral.

5. Scade nivelul colesterolului

Un alt beneficiu al consumului de varză roșie este faptul că ajută la reducerea colesterolului ridicat și a citokinelor inflamatorii datorită conținutului său de antioxidanți, vitamine și minerale.

Extractul de varză roșie bogat în antociani (ARCE) are un rol protector împotriva hipercolesterolemiei induse și împotriva stresului oxidativ cardiac și hepatic.

6. Promovează imunitatea

Nutrienții din acest aliment sunt utili pentru a stimula sistemul imunitar. Această varietate de varză ajută la combaterea inflamației și îmbunătățește răspunsurile imune.

7. Ajută sănătatea pielii

Sucul de varză roșie conține niveluri ridicate de antioxidanți și fitochimicale, precum și vitaminele C, E și A, care ajută la menținerea pielii hidratate. Antocianinele joacă și un rol fotoprotector.

8. Are proprietăți antiinflamatorii

Proprietățile antiinflamatorii ale verzei roșii au fost studiate pe larg și se crede că ajută la prevenirea și tratarea diferitelor boli cronice. De exemplu, un studiu publicat în Molecular Nutrition & Food Research, ce a folosit un model artificial al intestinului uman, a constatat că varza roșie ajută la scăderea inflamației intestinale cu 22-40%.

Antocianinele ajută la reducerea markerilor inflamatorii care influențează boli cronice precum obezitatea. De asemenea, au fost asociate cu beneficii împotriva bolilor inflamatorii, cum ar fi artrita genunchiului.

9. Poate ajuta la calmarea sânilor umflați

Se crede că aplicarea frunzelor de varză poate ajuta la ameliorarea angorjării sânilor. Tratamentul cu frunze de varză este util pentru ameliorarea și poate crește durata lactației.

10. Ajută la reglarea glicemiei

Varza roșie are beneficii pentru controlul glicemiei și prevenirea diabetului. Un studiu publicat în revista Nutrients a concluzionat că antocianinele au un efect modulator asupra rezistenței la insulină și, în plus, au potențialul de a modula diabetul.

11. Face oasele sănătoase și puternice

Datorită conținutului ridicat de vitamina K, varza roșie este un aliat în menținerea oaselor puternice. Deși sunt necesare mai multe cercetări, există dovezi care susțin rolul pe care îl joacă vitamina K în sănătatea oaselor.

 

Motive pentru a mânca varză roșie crudă

Există multe motive pentru a mânca varză roșie!

După cum putem vedea, varza roșie are beneficii interesante pentru sănătate. Este hrănitoare și poate ajuta la prevenirea diferitelor probleme de sănătate.

Totuși, trebuie să fim conștienți că nu este un aliment „super-puternic” sau cu efecte miraculoase. Este pur și simplu o sursă bună de hrană care, adăugată într-o dietă sănătoasă, ne ajută să ne satisfacem pofta de mâncare și să fim mai sănătoși. Ai încercat-o deja cu niște cartofi fierți delicioși și un strop de ulei de măsline?

S-ar putea să te intereseze...
Cremă de varză furajeră și spanac: o doză de vitamine
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Cremă de varză furajeră și spanac: o doză de vitamine

Știai că poți prepara o delicioasă cremă de varză furajeră prin combinarea acestei legume cu alte ingrediente benefice, precum spanacul?



  • Belwal T, Nabavi SF, Nabavi SM, Habtemariam S. Dietary Anthocyanins and Insulin Resistance: When Food Becomes a Medicine. Nutrients. 2017;9(10):1111. Published 2017 Oct 12. doi:10.3390/nu9101111.
  • Boi, B., KOH, S., & Gail, D. (2012). The effectiveness of cabbage leaf application (treatment) on pain and hardness in breast engorgement and its effect on the duration of breastfeeding. JBI Library of Systematic Reviews10(20), 1185–1213. https://doi.org/10.11124/jbisrir-2012-58.
  • Food Data Central. Red, cabbage, raw. U.S Department of Agriculture. Enero 2019.
  • Hammond, Billy & Wooten, Billy & Curran-Celentano, Joanne. (2001). Carotenoids in the Retina and Lens: Possible Acute and Chronic Effects on Human Visual Performance. Archives of biochemistry and biophysics. 385. 41-6. 10.1006/abbi.2000.2184.
  • J.C, Enye. (2013). Evaluation of The Healing Effects of Aqueous Extracts of Musa Paradisiaca (Unripe Plantain) And Brassica Oleracea (Cabbage) on Peptic Ulcer.. IOSR Journal of Dental and Medical Sciences. 8. 40-46. 10.9790/0853-0864046.
  • Joo HK, Choi S, Lee YR, et al. Anthocyanin-Rich Extract from Red Chinese Cabbage Alleviates Vascular Inflammation in Endothelial Cells and Apo E-/- Mice. Int J Mol Sci. 2018;19(3):816. Published 2018 Mar 12. doi:10.3390/ijms19030816.
  • Kaulmann, A., Legay, S., Schneider, Y. J., Hoffmann, L., & Bohn, T. (2016). Inflammation related responses of intestinal cells to plum and cabbage digesta with differential carotenoid and polyphenol profiles following simulated gastrointestinal digestion. Molecular Nutrition and Food Research60(5), 992–1005. https://doi.org/10.1002/mnfr.201500947.
  • Lee YM, Yoon Y, Yoon H, Park HM, Song S, Yeum KJ. Dietary Anthocyanins against Obesity and Inflammation. Nutrients. 2017;9(10):1089. Published 2017 Oct 1. doi:10.3390/nu9101089.
  • Lyu SY, Park WB. Photoprotective Potential of Anthocyanins Isolated from Acanthopanax divaricatus Var. albeofructus Fruits against UV Irradiation in Human Dermal Fibroblast Cells. Biomol Ther (Seoul). 2012;20(2):201–206. doi:10.4062/biomolther.2012.20.2.201.
  • Nanashima N, Horie K, Maeda H, Tomisawa T, Kitajima M, Nakamura T. Blackcurrant Anthocyanins Increase the Levels of Collagen, Elastin, and Hyaluronic Acid in Human Skin Fibroblasts and Ovariectomized Rats. Nutrients. 2018;10(4):495. Published 2018 Apr 16. doi:10.3390/nu10040495.
  • Sankhari, J. M., Thounaojam, M. C., Jadeja, R. N., Devkar, R. V., & Ramachandran, A. V. (2012). Anthocyanin-rich red cabbage (Brassica oleracea L.) extract attenuates cardiac and hepatic oxidative stress in rats fed an atherogenic diet. Journal of the Science of Food and Agriculture92(8), 1688–1693. https://doi.org/10.1002/jsfa.5532.
  • Wallace TC. Anthocyanins in cardiovascular disease. Adv Nutr. 2011;2(1):1–7. doi:10.3945/an.110.000042.