7 proprietăți ale cartofilor dulci
 

7 proprietăți ale cartofilor dulci

Cele mai comune rețete cu cartof dulce sunt piureul și supa. Cu toate acestea, există mult mai multe opțiuni. Descoperă-i toate proprietățile!
7 proprietăți ale cartofilor dulci

Ultima actualizare: 28 Martie, 2022

Cartoful dulce (Ipomoea batatas) este o legumă versatilă caracterizată prin importanta sa valoare nutritivă. Denumirea de „cartof dulce” provine de lanahuatl camohtli. Este o plantă erbacee, perenă și cățărătoare, care preferă climatele tropicale și subtropicale cu temperaturi blânde (14-26ºC). Descoperă cele 7 proprietăți ale cartofilor dulci!

În ultimii ani, cartoful dulce a devenit popular, deoarece s-a dovedit că are proprietăți medicinale interesante. De fapt, o recenzie publicată în Journal of Medicinal Food sugerează că este considerat o sursă valoroasă de substanțe cu acțiune farmacologică, care pot fi folosite în beneficiul sănătății. Care sunt proprietățile sale?

7 proprietăți ale cartofilor dulci

După cum am menționat deja, cartoful dulce a devenit popular deoarece reprezintă o sursă importantă de nutrienți. În general, este o sursă de fibre, vitamine și minerale. Potrivit informațiilor publicate de Centrul de Informare Alimentară și Nutrițională , 100 g de cartofi dulci oferă:

  • Calorii: 86
  • Apă: 77%
  • Proteine: 1,6 g
  • Carbohidrați: 20,1 g
  • Zahăr: 4,2 g
  • Fibre: 3 g
  • Grăsimi: 0,1 g
  • Vitaminele A, C, E și complexul B
  • Potasiu, magneziu și cupru

De asemenea, informațiile dezvăluite de Food Research International susțin faptul că cartoful dulce conține carbohidrați bioactivi, proteine, lipide, carotenoide, antocianine și acizi fenolici.

1. Are grijă de piele

Includerea cartofilor dulci în dieta obișnuită este o modalitate de a obține nutrienții care promovează pielea sănătoasă. Potrivit cercetărilor publicate în Food Chemistry, acest aliment conține compuși fenolici, beta-caroten și alte substanțe antioxidante care ajută la inhibarea stresului oxidativ. Stresul oxidativ joacă un rol important în procesul de îmbătrânire a pielii, accelerând apariția semnelor de îmbătrânire.

Fată care își curăță tenul
Datorită conținutului său de compuși antioxidanți, cartoful dulce contribuie la îngrijirea pielii.

2. Consumul de cartofi dulci protejează împotriva problemelor de vedere

Deși cartoful dulce nu este un aliment miraculos împotriva problemelor de vedere, el conține substanțe nutritive care sunt benefice pentru sănătatea ochilor. Concentrația sa ridicată de beta-caroten, care este sintetizat ca vitamina A în organism, ajută la prevenirea deficienței vizuale și a cataractei.

De asemenea, poate ajuta la prevenirea unui tip special de orbire cunoscut sub numele de xeroftalmie, asociat cu deficiența de vitamina A, potrivit unui studiu publicat în Journal of Paediatrics and Child Health.

3. Promovează circulația

Pe lângă vitamine, cartoful dulce conține și antioxidanți, în special beta-caroten. Aceștia servesc la reducerea nivelului de colesterol rău, a cărui acumulare în artere poate îngreuna circulația.

Potrivit unui studiu publicat în Food and Nutrition Research, carotenoizii ajută la reducerea riscului de boli cardiovasculare. Prin urmare, consumul de cartofi dulci este un supliment excelent pentru persoanele cu risc, precum cele cu probleme de circulație, hipertensiune arterială sau colesterol.

4. Cartoful dulce ajută la îmbunătățirea digestiei

Conform datelor unui studiu publicat în Journal of Agricultural and Food Chemistry, cartoful dulce conține două tipuri de fibre: solubile și insolubile. Datorită acestui fapt, includerea sa în dietă ajută la îmbunătățirea digestiei și la combaterea constipației.

5. Promovează funcția sănătoasă a creierului

Cartofii dulci conțin antocianine, așa că susțin funcționarea sănătoasă a creierului. În studiile pe șoareci, s-a descoperit că suplimentarea cu extract de cartof dulce cu antocianine îmbunătățește învățarea și memoria.

Medic ce vorbește despre creier
Compușii antioxidanți din cartofii dulci sunt asociați cu protejarea sănătății creierului.

6. Îmbunătățește reglarea glicemiei

Nu este un tratament pentru combaterea diabetului; totuși, consumat ca supliment nutritiv, cartoful dulce poate fi benefic pentru pacienții cu diabet zaharat de tip 2, așa cum a demonstrat un studiu publicat în Diabetes Care. Aparent, nu numai că ajută la reglarea glicemiei, ci crește sensibilitatea la insulină.

7. Oferă acid folic util în sarcină

Acidul folic este un nutrient cheie în perioada de gestație. Această substanță este foarte importantă în prima etapă a creșterii bebelușului. De fapt, deficitul său afectează creierul și măduva spinării fătului. Cartoful dulce, fiind un aliment care furnizează acest nutrient, este o opțiune bună pentru completarea dietei în timpul sarcinii.

Proprietăți ale cartofilor dulci: ajută la îmbunătățirea calității dietei

Există multe motive pentru a include cartofii dulci în dietă. Deși nu este un aliment super puternic, aportul său ne oferă nutrienți esențiali pentru a promova bunăstarea. Ești gata să-l încerci?

This might interest you...
Rețetă de panellets sau bomboane cu cartofi dulci: cum se prepară?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Rețetă de panellets sau bomboane cu cartofi dulci: cum se prepară?

Această rețetă de panellets sau bomboane cu cartofi dulci este o tradiție spaniolă. Care sunt beneficiile acestor dulciuri? Vă spunem noi!



  • Mohanraj, R., & Sivasankar, S. (2014, July 1). Sweet potato (Ipomoea batatas [L.] Lam) – A valuable medicinal food: A review. Journal of Medicinal Food. Mary Ann Liebert Inc. https://doi.org/10.1089/jmf.2013.2818
  • Nwokolo, E. (2017). Sweet potato. In Non-Traditional Feeds for Use in Swine Production (1992) (pp. 481–491). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9780203711248
  • Bovell-Benjamin, A. C. (2007). Sweet Potato: A Review of its Past, Present, and Future Role in Human Nutrition. Advances in Food and Nutrition Research. https://doi.org/10.1016/S1043-4526(06)52001-7
  • Wang, S., Nie, S., & Zhu, F. (2016, November 1). Chemical constituents and health effects of sweet potato. Food Research International. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2016.08.032
  • Teow, CC, Truong, VD, McFeeters, RF, Thompson, RL, Pecota, KV y Yencho, GC (2007). Actividades antioxidantes, contenido fenólico y β-caroteno de genotipos de batata con diferentes colores de carne. Food Chemistry , 103 (3), 829–838. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2006.09.03
  • Rinnerthaler M, Bischof J, Streubel MK, Trost A, Richter K. Oxidative stress in aging human skin. Biomolecules. 2015;5(2):545–589. Published 2015 Apr 21. doi:10.3390/biom5020545
  • Chiu, M., Dillon, A., & Watson, S. (2016). Vitamin A deficiency and xerophthalmia in children of a developed country. Journal of Paediatrics and Child Health52(7), 699–703. https://doi.org/10.1111/jpc.13243
  • Gammone MA, Riccioni G, D’Orazio N. Carotenoids: potential allies of cardiovascular health?. Food Nutr Res. 2015;59:26762. Published 2015 Feb 6. doi:10.3402/fnr.v59.26762
  • Mei, X., Mu, T. H., & Han, J. J. (2010). Composition and physicochemical properties of dietary fiber extracted from residues of 10 varieties of sweet potato by a sieving method. Journal of Agricultural and Food Chemistry58(12), 7305–7310. https://doi.org/10.1021/jf101021s
  • Lu, J., Wu, D. M., Zheng, Y. L., Hu, B., & Zhang, Z. F. (2010). Purple sweet potato color alleviates D-galactose-induced brain aging in old mice by promoting survival of neurons via PI3K pathway and inhibiting cytochrome C-mediated apoptosis. Brain Pathology20(3), 598–612. https://doi.org/10.1111/j.1750-3639.2009.00339.x
  • Czeizel AE, Dudás I, Vereczkey A, Bánhidy F. Folate deficiency and folic acid supplementation: the prevention of neural-tube defects and congenital heart defects. Nutrients. 2013;5(11):4760–4775. Published 2013 Nov 21. doi:10.3390/nu5114760