Semințele Makhana: nutrienți, beneficii și recomandări

Sunteți gata să cunoașteți cele mai noi gustări sănătoase? Semințele Makhana provin din India, sunt gustoase și crocante și au beneficii pentru sănătate.
Semințele Makhana: nutrienți, beneficii și recomandări

Ultima actualizare: 30 August, 2021

Semințele Makhana sunt cunoscute și sub denumirea de „semințe de lotus”. Acestea sunt semințele plantei Euryale ferox, care crește în zone cu apă stagnantă din Asia de Est.

Din aceste semințe se prepară de obicei gustări similare floricelelor. Pot fi consumate și întregi sau în dulciuri, pâine și terci din făina obținută prin măcinarea lor.

În India, acestea sunt considerate o hrană sacră și sunt adesea o ofrandă pentru zei la festivaluri și ceremonii religioase. Sunt folosite de mai bine de 3.000 de ani în medicamentele tradiționale chinezești și hinduse.

Încetul cu încetul, au devenit mai cunoscute în întreaga lume pentru gustul lor delicios și posibilele beneficii. Aflați mai multe despre originea, proprietățile și modul de consum”

Nutrienți prezentați în semințele Makhana

Semințele Makhana coapte în cuptor

Semințele se remarcă prin conținutul lor de carbohidrați (75 de grame la 100 de grame de produs) și proteine (11,16% din greutatea totală). Proporția de lipide este scăzută și conțin, de asemenea, o cantitate mică de fibre.

În ceea ce privește prezența mineralelor, este de remarcat prezența potasiului, a calciului și a magneziului și, într-o măsură mai mică, a fierului și a fosforului. În afară de acestea, există glicozide și alți compuși valoroși cu activitate antioxidantă.

Acest aliment nu conține grăsimi saturate, lipide hidrogenate, colesterol și sodiu (foarte puțin). Este un aliment cu o mare valoare nutrițională.

Ce proprietăți au?

Plantele și alimentele conțin o varietate de nutrienți și fitochimicale. Datorită compoziției lor particulare, fiecare are proprietăți specifice. Semințele Makhana ajută la prevenirea sau ameliorarea mai multor probleme de sănătate.

Acestea sunt principalele proprietăți ale semințelor Makhana:

  • Nutritive
  • Antioxidante
  • Remineralizatoare
  • Antiinflamatoare
  • Antibacteriene

Posibile beneficii pentru sănătate ale semințelor Makhana

La fel ca multe fructe cu coajă lemnoasă, semințele Makhana sunt un aliment nutritiv care poate oferi beneficii pentru sănătate.

Sănătatea oaselor

Există o serie de substanțe nutritive cheie necesare pentru dezvoltarea osoasă optimă. Este necesară asigurarea aportului de calciu, vitamina D, magneziu și potasiu. Toate acestea (cu excepția vitaminei D) sunt prezente în semințele plantei Euryale ferox. De asemenea, semințele au un nivel scăzut de sodiu, ceea ce este benefic pentru creșterea și menținerea oaselor sănătoase.

O nutriție adecvată este esențială pentru a construi și a menține masa osoasă în stare perfectă. Acest lucru previne fragilitatea care poate duce la osteoporoză și  fracturi.

Semințele Makhana și problemele cardiovasculare

Hipertensiunea este unul dintre factorii de risc pentru bolile de inimă. Aprovizionarea cu potasiu împreună cu nivelurile scăzute de sodiu ajută la menținerea sub control a tensiunii arteriale și, prin urmare, la reducerea probabilității de probleme cardiovasculare.

Există studii pe animale care confirmă aceste beneficii pentru inimă. S-a constatat că semințele Makhana scad colesterolul și trigliceridele din sânge, ceea ce contribuie la scăderea riscului cardiovascular.

Riscul redus de boli cronice

Diferite tipuri de compuși antioxidanți abundă în semințele Makhana. Aceștia au capacitatea de a neutraliza radicalii liberi care, în exces, provoacă daune moleculare. Acest lucru poate provoca probleme funcționale în celule și chiar moartea acestora.

Această situație este cunoscută sub numele de stres oxidativ și, după cum arată unele studii, poate avea efecte dăunătoare asupra sănătății. Printre altele, este legată de apariția și dezvoltarea unor boli precum cancerul, problemele cardiovasculare și neurologice sau îmbătrânirea prematură.

Controlul greutății corporale

Aceste semințe conțin proteine și fibre. Prin urmare, senzația de sațietate în urma consumului este mai mare. Vă permit să controlați dorința de a mânca.

Dietele cu un procent ridicat de proteine (între 25 și 30%) ajută la un control mai bun al greutății corporale. Aceasta este una dintre concluziile unui studiu publicat în revista Missouri Medicine, care arată capacitatea semințelor de a îmbunătăți menținerea greutății corporale.

Semințele Makhana pot fi servite ca gustare sănătoasă, atât de populația generală, cât și de persoanele care vor să slăbească sau au adoptat diete bogate în proteine.

Recomandări de utilizare

Floricele din semințele Makhana

În zilele noastre, semințele pot fi greu de găsit. Cu toate acestea, este posibil să le găsiți în magazine specializate, supermarketuri asiatice sau pe unele platforme de cumpărături online.

Una dintre cele mai populare modalități de a le consuma implică un preparat similar cu cel al floricelelor. Se prăjesc într-o tigaie până se umflă și se condimentează cu sare și ierburile preferate.

Pentru a le integra în dieta zilnică, acestea pot fi adăugate în multe feluri de mâncare: salate, legume prăjite, curry sau orez. În plus, sunt ideale pentru gătit rețete tradiționale din bucătăria indiană, fie întregi, fie măcinate.

În cele din urmă, trebuie remarcat faptul că sunt un aliment fără gluten. Acestea sunt potrivite pentru persoanele cu boala celiacă sau cele care trebuie să evite glutenul.

Semințele Makhana: un aliment nou și sănătos

Internetul și rețelele de socializare sunt adesea mijlocul de transmitere și extindere a multor trenduri alimentare. Una dintre ultimele știri a fost o gustare sănătoasă făcută din semințe Makhana. Este vorba despre un aliment tradițional în unele țări asiatice: semințe care au fost folosite și ca remediu tradițional în medicina alternativă.

Datorită valorii nutriționale interesante și proprietăților acestora, semințele Makhana sunt sănătoase. Vă încurajăm să le încercați și să vă bucurați de aroma fantastică și de toate beneficiile lor!

S-ar putea să te intereseze...
Rețetă de jeleu cu semințe de chia și mere verzi
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Rețetă de jeleu cu semințe de chia și mere verzi

Cum ar fi să poți servi un desert sănătos? Astăzi, îți propunem o rețetă aromată de jeleu cu semințe de chia și mere verzi. Nu o rata!



  • Jana B.R, et al. New makhana (Euryale ferox Salisb.) processed products for health benefit. Journal of Food Processing and Technology. 2019. 10:4.
  • Jian T, et al. Hepatoprotective effect of seed coat of Euryale ferox extract in non-alcoholic fatty liver disease induced by high-fat induced by high-fat diet in mice by increasing IRs-1 and inhibiting CYP2E1. Journal of oleo science. Junio 2019. 68(6): 581-589.
  • Leidy H.J. Increased dietary protein as a dietary strategy to prevent and/or treat obesity. Missouri Medicine. Enero-febrero 2014. 1(111): 54-58.
  • Pizzino G, et al. Oxidative stress: harms and benefits for human health. Oxidative Medicine and Cellular Longevity. Julio 2017. 8416763.
  • Sahni Sh, et al. Dietary approaches for bone health: lessons from the Framingham Osteoporosis Study. Current Osteoporosis Reports. Agosto 2015. 13(4): 245-255.