Sportul și hiperkaliemia: care sunt măsurile de siguranță?
 

Sportul și hiperkaliemia: care sunt măsurile de siguranță?

Poate ați auzit că, dacă aveți potasiul ridicat, nu puteți face mișcare. Acest lucru nu este în întregime adevărat. Vă spunem cum să vă antrenați în siguranță dacă suferiți de această afecțiune!
Sportul și hiperkaliemia: care sunt măsurile de siguranță?

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Hiperkaliemia este o afecțiune în care există un nivel ridicat de potasiu în sânge. Totuși, sportul și hiperkaliemia sunt compatibile, dar cu controale specifice.

Potasiul este un mineral electrolitic esențial, de care organismul are nevoie pentru multe procese biologice, cum ar fi contracția musculară și transmiterea impulsurilor nervoase. Excesul de potasiu este dăunător.

Intervalul normal este de 3,5 până la 5 milimoli pe litru (mmol/L) în sânge. Dacă aveți hiperkaliemie (mai mult de 5 mmol/L), mergeți la un specialist pentru ca acesta să vă poată prescrie un tratament. Apoi, puteți proiecta schema de antrenament.

Sportul și hiperkaliemia: ce relație există?

Rinichii sunt responsabili de eliminarea excesului de potasiu din organism prin urină. Dacă aveți anumite afecțiuni de sănătate, cum ar fi boli de inimă, boli de rinichi sau diabet, riscul de hiperkaliemie crește.

Când nivelul de potasiu este ridicat, depășind intervalul normal, este posibil să aveți simptome precum următoarele:

  • Vărsături sau greață
  • Dureri în piept
  • Respirație dificilă
  • Palpitații
Asistența medicală de urgență este necesară deoarece viața poate fi pusă în pericol.

La efectuarea oricărui tip de exercițiu fizic, mușchii pierd potasiu, determinând o creștere a nivelului acestuia în sânge. De aceea, o creștere bruscă și excesivă poate provoca probleme cardiace, precum aritmie cauzată de exerciții fizice.

În ciuda acestui fapt, dacă faceți sport în mod regulat, cel mai probabil aveți un stil de viață sănătos. În acest context, riscul unei aritmii este mult redus.

Dacă ați fost deja diagnosticați cu hiperkaliemie dintr-un motiv subiacent (sunteți diabetici, de exemplu), rețineți că exercițiile fizice și creșterea potasiului în sânge pot fi direct proporționale.

Medic care oferă sfaturi pentru rinichi sănătoși
Patologiile renale generează modificări ale mediului intern, inclusiv o creștere exagerată a potasiului în sânge.

Sportul și hiperkaliemia: care sunt măsurile de siguranță?

Medicul va evalua riscurile și vă va recomanda sportul potrivit, ținând cont de factorii asociați cu hiperkaliemia, cum ar fi vârsta, alte afecțiuni de sănătate, starea acută sau cronică și leziunile rinichilor și ale sistemului cardiovascular.

Următorul pas este antrenamentul. Pentru a face sport în siguranță, am grupat câteva sfaturi de care trebuie să țineți cont:

1. Stabiliți o rutină

Cel mai bun lucru este să programați și executați întotdeauna antrenamentul conform unui program. De asemenea, evitați antrenamentele înainte de culcare; acest lucru afectează foarte mult refacerea potasiului intramuscular.

2. Evitați suprasolicitarea

Încercați să evitați la început exercițiile de mare intensitate. Păstrați-le pentru sfârșit sau introduceți-le pe măsură ce progresați.

Începeți cu o intensitate scăzută și creșteți treptat nivelul. Dacă simțiți că exagerați, odihniți-vă. Dacă vă antrenați progresiv, nu va exista o creștere rapidă a potasiului.

3. Mergeți pe jos

Mersul pe jos este una dintre cele mai bune opțiuni de antrenament pentru pacienții cu hiperkaliemie. Puteți crește viteza și durata progresiv.

4. Odihna este importantă

Lăsa-ți mușchii să se relaxeze după fiecare exercițiu și odihniți-vă între antrenamente. Reduceți riscul de accidentare și favorizați refacerea și vindecarea grupelor musculare. Acest ultim proces previne introducerea cantităților mari de potasiu în circulație.

5. Hidratarea este esențială

Hidratați-vă permanent în timpul exercițiilor fizice. Dacă aveți o boală de rinichi subiacentă, consultați medicul cu privire la cel mai bun mod de a gestiona consumul de apă în timpul rutinei de antrenament.

Există calcule pe care profesionistul le poate face pentru a determina cât lichid ar trebui să intre în corp fără a supraîncărca rinichii. În același timp, evitați deshidratarea.

6. Nu uitați de încălzire și întindere

Înainte de a începe antrenamentul, este recomandat să faceți câteva mișcări ușoare de încălzire care sporesc flexibilitatea. Asigurați-vă că vă întindeți și după ce ați terminat antrenamentul.

Femeie care știe să îmbine sportul și hiperkaliemia

Echilibrați exercițiile fizice și hiperkaliemia cu un stil de viață adecvat

Unul dintre cele mai mari beneficii pe care le puteți obține adaptându-vă stilul de viață la această situație este dieta cu conținut scăzut de potasiu. Principalele surse alimentare de potasiu pentru adulți sunt cartofii, cafeaua, laptele și ceaiul.

În plus, este recomandat să evitați consumul acelor alimente care conțin mult potasiu, precum leguminoasele (fasole, linte și soia). Legumele precum dovleceii, broccoli și spanacul trebuie consumate cu moderație.

Proteinele animale sunt necesare. Nutriționistul vă poate ghida cu privire la cantitatea zilnică recomandată pentru a nu suprasolicita rinichii. În acest fel, aveți grijă de organele de filtrare și obțineți aminoacizi care sunt cheia pentru susținerea rutinei de antrenament.

S-ar putea să te intereseze...
Laxativele pentru pierderea în greutate: riscuri
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Laxativele pentru pierderea în greutate: riscuri

Acest articol explică cât de eficiente sunt laxativele pentru pierderea în greutate și care sunt riscurile utilizării lor.



  • Camargo F. Hipopotasemia e hiperpotasemia. Rev. Act. Clin. Med. 2013. 39: 2029-2035.
  • Jiménez I. Impacto del ejercicio físico intradialítico en pacientes con enfermedad renal crónica. Universidad de Valladolid. España: 2019.
  • Casas, Duván Mauricio Gallo, and Mauricio García Cardona. “Síndrome de QT corregido prolongado y su relación con la actividad física deportiva.” Revista Médica de Risaralda 12.2 (2006).
  • Vera Carrasco, Oscar. “Hiperkalemia.” Revista Médica La Paz 24.1 (2018): 63-69.
  • Serra R, Bagur C. Prescripción de ejercicio físico para la salud. Primera edición. España: Editorial Paidotribo; 2004.