Sunt recomandate suplimente sportive adolescenților?
 

Sunt recomandate suplimente sportive adolescenților?

Un stil de viață sănătos este cel mai bun mod de a obține o performanță fizică optimă. Suplimentele sportive nu sunt recomandate copiilor sub 18 ani.
Sunt recomandate suplimente sportive adolescenților?

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Există controverse în legătură cu utilizarea suplimentelor sportive la adolescenți. În această etapă a vieții, mulți tineri își doresc să practice sport și să facă performanță, dar sunt indicate suplimente sportive adolescenților?

Ceea ce este îngrijorător în acest domeniu este faptul că multe dintre produse nu au în spate cercetări științifice care să le susțină eficacitatea sau siguranța. Piața este plină de substanțe care sunt promovate ca formule pentru creșterea masei musculare sau îmbunătățirea condiției fizice, iar adolescenții sunt sensibili la aceste mesaje.

Ce sunt suplimentele sportive?

Să începem prin a spune că suplimentele sportive sunt produse farmaceutice care conțin un ingredient alimentar. Un astfel de produs conține de obicei extracte de plante și vitamine, aminoacizi, enzime, probiotice sau minerale.

Suplimentele sportive sunt promovate ca substanțe care ajută la îmbunătățirea performanței. Uneori, producătorii subliniază că măresc masa musculară, că măresc performanța fizică sau că favorizează slăbirea.

Problema este că multe dintre aceste suplimente nu au studii științifice care să le susțină. Deci, pe de o parte, există posibilitatea ca acestea să fie complet ineficiente. Pe de altă parte, este necesar să se evalueze dacă acestea nu provoacă vreun rău adolescenților.

Femeie care ia un supliment sportiv

Sunt recomandate suplimente sportive adolescenților? Riscuri posibile

Majoritatea studiilor privind suplimentele sportive au fost efectuate pe adulți. În prezent, există foarte puține investigații care analizează efectul acestor substanțe asupra adolescenților. Nu trebuie trecut cu vederea faptul că aceasta este o vârstă critică în dezvoltarea fizică și mintală.

Academia Americană de Pediatrie nu recomandă utilizarea suplimentelor sportive la persoanele sub 18 ani. Datele disponibile indică faptul că între 12% și 58% dintre suplimentele de pe piață nu respectă eticheta produsului. Acest lucru presupune riscuri.

Unele dintre posibilele efecte secundare pe care le pot experimenta adolescenții includ următoarele:

  • Reacții alergice
  • Apariția acneei
  • Pierderea părului
  • Tulburări de somn
  • Probleme de creștere
  • Tulburări gastrointestinale
  • Leziuni ale rinichilor sau ale ficatului
  • Schimbări de dispoziție
  • Tendință mai mare la agresivitate
  • Alterări ale organelor sexuale. În cazul bărbaților, poate exista o reducere a dimensiunii testiculelor. La femei, poate apărea mărirea clitorisului.

Ce suplimente sportive ar trebui evitate?

În general, adolescenții ar trebui să evite suplimentele sportive care includ următoarele ingrediente:

  • Guarana.
  • Germander
  • Geranium (sau DMAA)
  • Extract de yerba mate
  • Yohimbină (sau erex, testomar, yocon, yohimar, yohimbe )
  • Feniletilamine (sau PEA, B-feniletilamină, N-metilfeniletilamină)
  • Portocală amară (sau biaradă, Sevilla, portocală acră, Citrus aurantium)
  • Fructe de arbore Bael sau N-[2-hidroxi-2(4-metoxifenil)etil]-3-fenil-2-propenamidă)

De asemenea, nu este recomandat să folosească suplimente sportive care conțin un amestec proprietar . Sub acest nume se poate ascunde orice substanță. Produsele care conțin cuvinte precum hardcore sau extreme pe etichetă nu trebuie consumate

Ce suplimente sunt recomandate?

Ceea ce este indicat este ca, în cazul în care adolescentul dorește să ingereze una dintre aceste substanțe, să se consulte mai întâi cu medicul.

Nimic nu înlocuiește o dietă echilibrată, bogată în proteine. Cu toate acestea, unele dintre suplimentele sportive pot fi folosite relativ în siguranță. Printre acestea se numără următoarele:

  • Multivitamine: combină vitamine, minerale și alte ingrediente. Ele pot completa aportul nutrițional.
  • Aminoacizi esențiali: întăresc sistemul imunitar și ajuta la creșterea masei musculare.
  • Proteine: aceste suplimente sunt cunoscute ca suplimente proteice. Ele promovează creșterea în masă musculară și ajută la completarea caloriilor la sportivii extrem de competitivi.
  • Creatină: crește performanța atletică și promovează creșterea masei musculare. La unii oameni provoacă deshidratare, greață și crampe.
  • Cofeină: reduce oboseala. Optimizează performanța fizică și îmbunătățește activitatea celulară.
Sunt recomandate suplimentele sportive adolescenților

Sfaturi de stil de viață

În mod ideal, adolescenții ar trebui să se abțină de la a lua suplimente sportive. Există atât de multe îndoieli și atât de puține date disponibile, încât cel mai bine este să apelăm la principiul prudenței. Există modalități naturale și sănătoase de a fi în formă:

  • Odihnă adecvată. Adolescenții au nevoie de peste 8 ore de somn.
  • Dietă sănătoasă și consistentă: O dietă variată este cea mai bună alegere pentru a preveni accidentările, a evita oboseala și a avea performanța adecvată.
  • Antrenament corect: se recomandă combinarea antrenamentului cardiovascular cu antrenamentul de forță.
  • Substanțele nocive sunt interzice: tutunul, alcoolul și substanțele psihoactive sunt substanțe care afectează performanța fizică și psihică.

Nutriționistul trebuie consultat pentru a identifica cerințele alimentare ale fiecărui adolescent. Acest profesionist poate sublinia importanța de a nu folosi suplimente sportive dedicate sau nu adolescenților.

S-ar putea să te intereseze...
7 sfaturi de motivație pentru fitness susținute de știință
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
7 sfaturi de motivație pentru fitness susținute de știință

Muzica, antrenamentul în grup și obiectivele stabilite sunt câteva sfaturi de motivație pentru fitness pe care diverse studii le susțin.



  • Kuskoski, E. M., Roseane, F., Garcia, A., & TRONCOSO, A. M. (2005). Propiedades químicas y farmacológicas del fruto guaraná (Paullinia cupana). Vitae, 12(2), 45-52.
  • Fernández Carrión, D. (2019). Educación para la salud sobre el consumo de suplementos proteicos en adolescentes deportistas (Bachelor’s thesis).
  • ORNELAS, MA GUADALUPE REYNAGA. “Consumo de Proteína y uso de Suplementos en Adolescentes Deportistas.” (2016).
  • Galicia, Patricia Máximo, and Ma Guadalupe Reynaga Ornelas. “CONSUMO DE PROTEÍNA Y USO DE SUPLEMENTOS EN ADOLESCENTES DEPORTISTAS.” JÓVENES EN LA CIENCIA 2.1 (2016): 169-173.