Turmericul și alte 9 condimente antiinflamatoare împotriva artritei
 

Turmericul și alte 9 condimente antiinflamatoare împotriva artritei

Consumul de condimente antiinflamatoare poate completa dieta pacienților cu artrită. Care sunt cele mai bune opțiuni?
Turmericul și alte 9 condimente antiinflamatoare împotriva artritei

Ultima actualizare: 17 martie, 2023

Una dintre principalele caracteristici ale artritei este inflamația; prin urmare, includerea de condimente antiinflamatoare în dieta împotriva artritei poate contribui la gestionarea simptomelor. Desigur, trebuie respectat tratamentul sugerat de medic.

Există dovezi ale beneficiilor condimentelor antiinflamatoare împotriva artritei? Desigur! Descoperiți-le mai jos!

Cele mai bune condimente antiinflamatoare împotriva artritei

La pacienții cu artrită, articulațiile sunt umflate, sensibile și rigide. Pe măsură ce boala progresează, inflamația devine cronică și face imposibilă mișcarea și activitățile zilnice. În consecință, calitatea vieții este redusă.

Din fericire, în prezent există mai multe opțiuni terapeutice pentru a îmbunătăți funcția articulară și a reduce riscul de complicații. Printre acestea, dieta joacă un rol foarte important. Deși se recomandă o abordare individualizată, există câteva recomandări generale pe care toată lumea le poate aplica.

Consumul regulat de condimente antiinflamatoare este foarte benefic împotriva artritei. Acestea ajută la reglarea inflamației. Un studiu distribuit de Journal of Translational Medicine susține proprietățile acestor mirodenii. Turmericul, cuișoarele, coriandrul, usturoiul, ghimbirul și ardeiul iute, printre altele, au potențialul de a influența căile inflamatorii. Cum ajută ele în artrită?

1. Turmeric

Principalul compus activ al turmericului, curcumina, este un antiinflamator natural. Condimentul este folosit în medicina tradițională chineză și medicina ayurvedică pe post de adjuvant pentru calmarea durerii și umflăturilor asociate cu diferite tulburări musculo-scheletice, inclusiv artrita și osteoartrita.

Într-o investigație publicată de Journal of Medicinal Food, utilizarea acestui ingredient este sugerată ca supliment alimentar în tulburările inflamatorii. BMJ Open Sport & Exercise Medicine detaliază faptul că turmericul are efecte pozitive în reducerea durerii și îmbunătățirea funcției fizice la persoanele cu osteoartrita genunchiului.

Deși mecanismul său de acțiune este în curs de investigație, s-a doveditturmericul blochează enzimele inflamatorii și citokinele. Astfel, acesta inhibă producția de mediatori inflamatori.

Turmericul poate fi adăugat în multe rețete, inclusiv supe, tocănițe și sosuri. În forma sa naturală, biodisponibilitatea curcuminei este slabă. Fundația pentru artrită recomandă 500 mg extract de curcumină sub formă de capsule, de două ori pe zi.

Combinația cu piper negru este recomandată pentru a promova absorbția în organism. Trebuie evitată utilizarea concomitentă cu anticoagulante, hipolipemiante și suplimente pe bază de ginkgo biloba, usturoi sau saw palmetto.

2. Scorțișoară

Scorțișoara are aplicații medicinale. Doi dintre compușii săi activi, cinnamaldehida și acidul cinamic, au efecte antioxidante și antiinflamatorii.

Într-un studiu împărtășit de Biochemical Pharmacology, cinamaldehida s-a dovedit a fi un agent terapeutic împotriva bolilor inflamatorii.

Suplimentarea cu scorțișoară servește ca adjuvant terapeutic pentru a reduce inflamația și simptomele clinice la pacienții cu poliartrită reumatoidă. Acest lucru se datorează faptului că scade nivelul de proteină C reactivă, unul dintre markerii inflamației.

Condimentul este disponibil sub formă de suplimente. De asemenea, poate fi adăugat sub formă de pudră în smoothie-uri, fulgi de ovăz și diferite deserturi. Nu se recomanda depășirea dozei recomandate. În plus, trebuie evitat aportul simultan cu anticoagulante.
Scorțișoara pe lista de condimente antiinflamatoare împotriva artritei
Batoane de scorțișoară

3. Usturoi

Unul dintre cele mai folosite condimente antiinflamatoare în orice bucătărie este usturoiul. Conține disulfură de dialil, o substanță care inhibă efectele citokinelor proinflamatorii. Se consumă în mod natural și sub formă de supliment pentru a reduce inflamația și rigiditatea cauzate de artrită.

Un studiu pe șobolani raportat de Journal of Environmental Pathology, Toxicology and Oncology a stabilit faptul că disulfura de dialil derivată din usturoi are activitate anti-artritică. Aceasta reduce inflamația și previne deteriorarea cartilajelor.

La rândul său, o investigație publicată de Phytotherapy Research a concluzionat faptul că suplimentarea cu usturoi poate ameliora mediatorii inflamatori, deoarece reduce nivelul proteinei C reactive și al factorului de necroză tumorală (TNF).

Sunt necesare studii mai ample pentru a evalua efectele usturoiului asupra artritei. În orice caz, poate fi  adăugat în supe, paste, preparate din legume, etc. Poate fi luat și ca supliment, dar sub supraveghere medicală.
Usturoi crud
Usturoi proaspăt

4. Ardei iute Cayenne

Ardeiul Cayenne oferă compuși activi cunoscuți sub numele de capsaicinoizi. Aceștia au activitate analgezică, antiinflamatoare și antioxidantă. Capsaicina este utilizată în doze mici în formulări topice pentru tratamentul artritei. Aplicarea sa este legată de reducerea durerii și sensibilității articulare.

Revista Osteoarthritis and Cartilage concluzionează faptul că utilizarea unei creme topice cu capsaicină poate reduce durerea produsă de osteoartrită la fel de rapid ca medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene. Deși sunt necesare mai multe studii, aceste produse pot fi achiziționate din farmacie și plafar.

Deși studiile se concentrează pe efectele capsaicinei topice, dovezile anecdotice sugerează faptul că administrarea de ardei Cayenne pe cale orală are efecte pozitive asupra ameliorării durerii și rigidității. Se poate adăuga în supe, tocănițe, sosuri sau dressinguri.

Suc cu ardei iute
Băutură cu ardei iute

5. Piper negru

Piperul negru este adesea folosit pentru a aroma o mare varietate de feluri de mâncare. Ceea ce mulți nu știu este că oferă compuși activi precum piperina, cu efecte antiinflamatorii și antioxidante în organism. În medicina tradițională, este considerat un supliment benefic împotriva tulburărilor articulare.

Jurnalul European de Farmacologie a stabilit faptul că acidul piperic, o moleculă derivată din piperină, are activitate antinociceptivă și antiinflamatoare. Acesta facilitează controlul inflamației și intensitatea durerii.

Un alt studiu pe un model animal, împărtășit de Arthritis Research & Therapy, a găsit dovezi similare. Cercetătorii au ajuns la concluzia că piperina are efecte antiinflamatorii, antinociceptive și antiartritice. Prin urmare, se recomandă investigarea potențialului său ca supliment alimentar împotriva artritei.

Piperul pe lista de condimente antiinflamatoare împotriva artritei
Piper negru

6. Cuișoare

Cercetările privind efectele cuișoarelor împotriva artritei au oferit rezultate mixte. Chiar și așa, există dovezi care sugerează că eugenolul, unul dintre compușii săi activi, are proprietăți antiinflamatorii care contribuie la reducerea simptomelor acestei tulburări.

O recenzie împărtășită de Oxidative Medicine și Cellular Longevity vorbește despre potențialul clinic al eugenolului pentru tratamentul bolilor asociate cu stresul oxidativ și inflamația.

Buletinul Biologic și Farmaceutic notează faptul că eugenolul ameliorează artrita. Acesta poate fi valorificat prin aplicarea topică a uleiului esențial de cuișoare. Acesta trebuie combinat cu un ulei purtător (migdale, nucă de cocos, măsline etc.), deoarece este iritant. Se recomandă 5 până la 10 picături de ulei esențial la fiecare 15 mililitri de ulei purtător.

Alte forme de consum sunt următoarele:

  • Pudră adăugată în supe, tocănițe și produse coapte
  • Ceai sau băuturi calde
Cuișoare și ulei esențial
Ulei esențial de cuișoare

7. Ghimbir

Ghimbirul conține doi compuși activi numiți gingerol și shogaol, care sunt creditați cu potențial antiinflamator. Într-o recenzie împărtășită de Journal of Medicinal Food, cercetătorii susțin că acest condiment are proprietăți farmacologice similare cu medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene, dar mai puține efecte secundare.

Suplimentarea cu ghimbir poate ajuta la tratarea artritei reumatoide prin creșterea expresiei anumitor gene implicate în funcția imunitară. Condimentul poate fi adăugat în preparate din carne, supe, tocănițe și sosuri. De asemenea, poate fi consumat proaspăt în shake-uri sau infuzii. Uleiul său esențial poate fi combinat cu un ulei purtător pentru aplicarea prin masaj.

Ghimbirul pe lista de condimente antiinflamatoare împotriva artritei
Rădăcină de ghimbir

8. Cimbru

Un studiu distribuit de revista Complementary Therapies in Medicine a dezvăluit faptul că cimbrul este unul dintre cele mai utilizate condimente antiinflamatoare în rândul pacienților cu poliartrită reumatoidă. Este apreciat pentru efectele sale antioxidante, antiartritice și ușor analgezice.

Deși dovezile sunt limitate, efectele sale sunt în mare parte atribuite conținutului de timol, un fenol monoterpen cu capacitatea de a promova eliminarea radicalilor liberi, de a reduce inflamația și de a calma durerea.

Cimbrul poate fi adăugat proaspăt sau uscat în mâncare cu carne, leguminoase și legume. Se poate prepara și sub formă de infuzie. Uleiul său esențial (amestecat cu un ulei purtător) poate fi folosit pentru masaj.

9. Oregano

Uleiurile esențiale de oregano, precum și componente precum timolul și acidul rozmarinic sunt antiinflamatoare naturale. Revista Molecules evidențiază faptul că oregano ajută la reducerea inflamației și la combaterea efectelor negative ale radicalilor liberi. Deși sunt necesare studii specifice, extractele sale sunt asociate cu reducerea simptomelor poliartritei reumatoide.

Activitatea antiinflamatoare a fost observată la utilizarea extractelor. Nu se știe dacă oregano are aceleași efecte atunci când este adăugat în mod natural în dietă. Chiar și așa, este ideal alături de carne, supe, tocănițe, etc.

Oregano în bol din lemn
Oregano uscat

10. Coriandru

Un studiu pe animale publicat de Jurnalul Indian de Cercetare Medicală a constatat că această mirodenie ajută la modularea citokinelor proinflamatorii. Aceste constatări sunt considerate un punct de plecare pentru studiul coriandrului (Coriandrum sativum) ca agent terapeutic pentru artrita reumatoidă.

Coriandrul poate fi adăugat proaspăt în supe, tocănițe, salate, etc. Suplimentele trebuie consumate sub supraveghere medicală.
Coriandrul pe lista de condimente antiinflamatoare împotriva artritei
Pudră de coriandru

Recomandări pentru utilizarea în siguranță de condimente antiinflamatoare împotriva artritei

Adăugarea de condimente antiinflamatoare în dieta obișnuită este sigură. De obicei, se folosesc cantități mici, care sunt bine tolerate. Excesul prezintă risc de balonare și durere abdominală, gaze, reflux acid, iritație gastrică și diaree. Alte simptome pot fi următoarele:

  • Alterarea ritmului cardiac
  • Greață și vărsături
  • Somnolenţă
  • Anxietate
  • Agitaţie

Nu trebuie trecut cu vederea faptul că, la unii oameni, condimentele pot duce la reacții alergice. Simptomele pot include urticarie, disconfort abdominal și inflamarea căilor respiratorii. Întrerupeți utilizarea și consultați medicul.

Este posibil să găsiți suplimente derivate din condimente care promit să ajute la ameliorarea artritei. Dacă optați pentru această opțiune, discutați mai întâi cu medicul. Dozele pot varia, însă este esențial să respectați cantitatea sugerată de producător.

Trebuie să fiți precauți atunci când consumați mirodenii concomitent cu anumite medicamente. Acestea pot spori sau reduce acțiunea medicamentelor. Așteptați cel puțin două ore între administrarea de medicamente și suplimente.

Interacțiunile frecvente apar în asociere cu următoarele:

  • Hipolipemiante
  • Anticoagulante
  • Antidepresive
  • Antidiabetice

Acesta condimente antiinflamatoare completează dieta împotriva artritei

Unele condimente au compuși activi cu proprietăți antiinflamatorii care au fost legate de managementul eficient al artritei. Până în prezent, cele mai multe studii au fost făcute pe animale și în laborator, folosind extracte naturale.

Nu se știe dacă aportul regulat de condimente naturale are aceleași efecte. Cu toate acestea, sunt sănătoase, iar dovezile anecdotice le atribuie beneficii atunci când sunt incluse într-o dietă sănătoasă și echilibrată. Sunt ideale pentru a spori aroma preparatelor, așa că de ce să nu le încercați?!


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Aryaeian, N., Shahram, F., Mahmoudi, M., Tavakoli, H., Yousefi, B., Arablou, T., & Jafari Karegar, S. (2019). The effect of ginger supplementation on some immunity and inflammation intermediate genes expression in patients with active Rheumatoid Arthritis. In Gene (Vol. 698, pp. 179–185). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.gene.2019.01.048
  • Bang JS, Oh DH, Choi HM, Sur BJ, Lim SJ, Kim JY, Yang HI, Yoo MC, Hahm DH, Kim KS. Anti-inflammatory and antiarthritic effects of piperine in human interleukin 1beta-stimulated fibroblast-like synoviocytes and in rat arthritis models. Arthritis Res Ther. 2009;11(2):R49. doi: 10.1186/ar2662. Epub 2009 Mar 30. PMID: 19327174; PMCID: PMC2688199.
  • Barboza JN, da Silva Maia Bezerra Filho C, Silva RO, Medeiros JVR, de Sousa DP. An Overview on the Anti-inflammatory Potential and Antioxidant Profile of Eugenol. Oxid Med Cell Longev. 2018 Oct 22;2018:3957262. doi: 10.1155/2018/3957262. PMID: 30425782; PMCID: PMC6217746.
  • Basith S, Cui M, Hong S, Choi S. Harnessing the Therapeutic Potential of Capsaicin and Its Analogues in Pain and Other Diseases. Molecules. 2016 Jul 23;21(8):966. doi: 10.3390/molecules21080966. PMID: 27455231; PMCID: PMC6272969.
  • Bullock J, Rizvi SAA, Saleh AM, Ahmed SS, Do DP, Ansari RA, Ahmed J. Rheumatoid Arthritis: A Brief Overview of the Treatment. Med Princ Pract. 2018;27(6):501-507. doi: 10.1159/000493390. Epub 2018 Sep 2. PMID: 30173215; PMCID: PMC6422329.
  • Chen JL, Bahna SL. Spice allergy. Ann Allergy Asthma Immunol. 2011 Sep;107(3):191-9; quiz 199, 265. doi: 10.1016/j.anai.2011.06.020. Epub 2011 Aug 4. PMID: 21875536.
  • Chen, Y., Xue, R., Jin, X., & Tan, X. (2018). Antiarthritic Activity of Diallyl Disulfide against Freund’s Adjuvant–Induced Arthritic Rat Model. In Journal of Environmental Pathology, Toxicology and Oncology (Vol. 37, Issue 4, pp. 291–303). Begell House. https://doi.org/10.1615/jenvironpatholtoxicoloncol.2018027078
  • Clapé, O., & Castillo, A. A. (2012). Avances en la caracterización farmacotoxicológica de la planta medicinal Curcuma longa Linn. MEDISAN, 16(1), 97–114. Retrieved from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30192012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  • Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food. 2016 Aug;19(8):717-29. doi: 10.1089/jmf.2016.3705. PMID: 27533649; PMCID: PMC5003001.
  • Grzanna R, Lindmark L, Frondoza CG. Ginger–an herbal medicinal product with broad anti-inflammatory actions. J Med Food. 2005 Summer;8(2):125-32. doi: 10.1089/jmf.2005.8.125. PMID: 16117603.Kunnumakkara AB, Sailo BL, Banik K, Harsha C, Prasad S, Gupta SC, Bharti AC, Aggarwal BB. Chronic diseases, inflammation, and spices: how are they linked? J Transl Med. 2018 Jan 25;16(1):14. doi: 10.1186/s12967-018-1381-2. PMID: 29370858; PMCID: PMC5785894.
  • Lee SH, Lee SY, Son DJ, Lee H, Yoo HS, Song S, Oh KW, Han DC, Kwon BM, Hong JT. Inhibitory effect of 2′-hydroxycinnamaldehyde on nitric oxide production through inhibition of NF-kappa B activation in RAW 264.7 cells. Biochem Pharmacol. 2005 Mar 1;69(5):791-9. doi: 10.1016/j.bcp.2004.11.013. Epub 2005 Jan 16. PMID: 15710356.
  • Leyva-López N, Gutiérrez-Grijalva EP, Vazquez-Olivo G, Heredia JB. Essential Oils of Oregano: Biological Activity beyond Their Antimicrobial Properties. Molecules. 2017 Jun 14;22(6):989. doi: 10.3390/molecules22060989. PMID: 28613267; PMCID: PMC6152729.
  • Moosavian SP, Paknahad Z, Habibagahi Z, Maracy M. The effects of garlic (Allium sativum) supplementation on inflammatory biomarkers, fatigue, and clinical symptoms in patients with active rheumatoid arthritis: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Phytother Res. 2020 Nov;34(11):2953-2962. doi: 10.1002/ptr.6723. Epub 2020 Jun 1. PMID: 32478922.
  • Nagoor Meeran MF, Javed H, Al Taee H, Azimullah S, Ojha SK. Pharmacological Properties and Molecular Mechanisms of Thymol: Prospects for Its Therapeutic Potential and Pharmaceutical Development. Front Pharmacol. 2017 Jun 26;8:380. doi: 10.3389/fphar.2017.00380. PMID: 28694777; PMCID: PMC5483461.
  • Nair V, Singh S, Gupta YK. Evaluation of disease modifying activity of Coriandrum sativum in experimental models. Indian J Med Res. 2012;135(2):240-5. PMID: 22446868; PMCID: PMC3336857.
  • Paultre K, Cade W, Hernandez D, Reynolds J, Greif D, Best TM. Therapeutic effects of turmeric or curcumin extract on pain and function for individuals with knee osteoarthritis: a systematic review. BMJ Open Sport Exerc Med. 2021 Jan 13;7(1):e000935. doi: 10.1136/bmjsem-2020-000935. PMID: 33500785; PMCID: PMC7812094.
  • Peng Y, Ao M, Dong B, Jiang Y, Yu L, Chen Z, Hu C, Xu R. Anti-Inflammatory Effects of Curcumin in the Inflammatory Diseases: Status, Limitations and Countermeasures. Drug Des Devel Ther. 2021 Nov 2;15:4503-4525. doi: 10.2147/DDDT.S327378. PMID: 34754179; PMCID: PMC8572027.
  • Persson MSM, Stocks J, Walsh DA, Doherty M, Zhang W. The relative efficacy of topical non-steroidal anti-inflammatory drugs and capsaicin in osteoarthritis: a network meta-analysis of randomised controlled trials. Osteoarthritis Cartilage. 2018 Dec;26(12):1575-1582. doi: 10.1016/j.joca.2018.08.008. Epub 2018 Aug 30. PMID: 30172837; PMCID: PMC6267943.
  • Shishehbor F, Rezaeyan Safar M, Rajaei E, Haghighizadeh MH. Cinnamon Consumption Improves Clinical Symptoms and Inflammatory Markers in Women With Rheumatoid Arthritis. J Am Coll Nutr. 2018 May 3:1-6. doi: 10.1080/07315724.2018.1460733. Epub ahead of print. PMID: 29722610.
  • Oliveira PA, de Almeida TB, de Oliveira RG, Gonçalves GM, de Oliveira JM, Neves Dos Santos BB, Laureano-Melo R, Côrtes WDS, França TDN, Vasconcellos MLAA, Marinho BG. Evaluation of the antinociceptive and anti-inflammatory activities of piperic acid: Involvement of the cholinergic and vanilloid systems. Eur J Pharmacol. 2018 Sep 5;834:54-64. doi: 10.1016/j.ejphar.2018.07.022. Epub 2018 Jul 19. PMID: 30009814.
  • Rambod M, Nazarinia M, Raieskarimian F. The prevalence and predictors of herbal medicines usage among adult rheumatoid arthritis patients: A case-control study. Complement Ther Med. 2018 Dec;41:220-224. doi: 10.1016/j.ctim.2018.10.004. Epub 2018 Oct 3. PMID: 30477843.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.