A învăța să prioritizezi: esențial pentru bunăstarea psihică
 

A învăța să prioritizezi: esențial pentru bunăstarea psihică

Pentru a profita la maxim de timp și pentru a obține o mai mare bunăstare psihologică, organizează-ți ideile și prioritizează tot ceea ce vrei să faci. Acesta este unul dintre aspectele cheie ale sănătății psihice.
A învăța să prioritizezi: esențial pentru bunăstarea psihică

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Ființele umane sunt foarte complexe. Pe parcursul vieții, căutăm să ne satisfacem nevoile fizice și să trăim mai bine. Oamenii sunt mereu în schimbare și evoluție și în căutarea unui echilibru între corp și minte. A învăța să prioritizezi este esențial pentru bunăstarea psihică.

Atunci când un individ este conștient de capacitățile sale și poate face față provocărilor vieții, acesta este echilibrat. Bunăstarea psihică este alcătuită din aspecte fizice, mintale și sociale. În plus, este capacitatea de a face față și de a te bucura de viață cu putere.

Pentru a atinge bunăstarea psihică, o persoană trebuie mai întâi să se cunoască pe sine și apoi să dezvolte obiceiuri sănătoase și să învețe cum să-și organizeze timpul. Reține acest lucru dacă vrei să faci schimbări care îți vor influența pozitiv sănătatea fizică.

Să aruncăm o privire mai atentă!

A învăța să prioritizezi: esențial pentru bunăstarea psihică

Deși obținerea unei adevărate stări de bine poate să nu fie ușoară, adevărul este că acest lucru poate fi realizat. În orice caz, dacă următoarele sfaturi nu funcționează, îți recomandăm să consulți un psiholog sau un terapeut.

1. În primul rând, cunoaște-te ca individ

Femeie afectată de disperare

 

Potrivit psihologului Carol Ryff, bunăstarea psihologică se bazează pe șase dimensiuni. Acestea reprezintă modul în care individul abordează situațiile care apar în viață.

În primul rând, este important să te cunoști și să te accepți așa cum ești. Explorează-ți personalitatea, plăcerile și antipatiile. Dacă nu te accepți așa cum ești, va fi greu să mergi înainte, pentru că vei trăi cu nemulțumire constantă. Acceptându-te, vei genera relații pozitive cu tine și cu oamenii din jurul tău.

După ce accepți cine ești cu adevărat, vei putea să-ți stabilești un scop în viață cu obiective pe termen scurt, mediu și lung. Acest scop te va conduce la dezvoltarea personală pentru că vei simți că ai un obiectiv și ocupi un loc unic în lumea din jurul tău.

Dezvoltându-te ca individ, vei avea autonomie și libertate în luarea deciziilor și vei putea câștiga controlul asupra mediului tău. De asemenea, îți vei dezvolta propriile opinii și decizii fără a fi afectat de alții.

Când îți întărești identitatea, pui bazele bunăstării psihice. Cu toate acestea, în cazul în care întâmpini dificultăți în a-ți găsi drumul, poți apela la ajutorul profesionist al unui psiholog. Lasă în urmă noțiunea stupidă ce susține că „psihologii sunt pentru oameni instabili” și îndrăznește să avansezi în căutarea bunăstării.

2. Dezvoltă obiceiuri sănătoase

Uneori, avem o listă de sarcini sau lucruri în așteptare, dar nu le facem. Devenim nerăbdători, dar nu ne organizăm bine timpul. O modalitate de a ne atinge obiectivele este de a crea obiceiuri sau reguli simple.

În The 7 Habits of Highly Effective People, autorul Stephen Covey vorbește despre o serie de instrumente pe care le putem folosi cu toții pentru a ne stabili prioritățile și pentru a obține stabilitate. Aceste obiceiuri pot fi dezvoltate cu voință și muncă zilnică.

  • Primul obicei este responsabilitatea. O persoană care își îndeplinește sarcinile respectă timpul celorlalți și are disciplină. Fiind responsabili, devenim liderii propriilor noastre vieți.
  • În continuare, prioritizarea a ceea ce este urgent este un obicei cheie pentru un bun management personal. În esență, acest lucru se realizează folosind instrumente de organizare. Dacă ne organizăm bine viața profesională, personală, academică și economică, vom obține avantaje în relațiile cu alte persoane.
  • De asemenea, este important să ne amintim că, deoarece ființele umane sunt sociale, comunicarea eficientă este fundamentală. Aceasta constă în a înțelege cealaltă persoană și a fi clar atunci când transmiți un mesaj. În acest proces de comunicare, individul generează interdependență, deoarece el sau ea se hrănește din cunoștințele și experiențele celorlalți.

3. Organizează-ți timpul și concentrează-te pe ceea ce este important

Persoană care gestionează agenda

Organizarea eficientă a timpului este cheia pentru a-ți atinge obiectivele și pentru a-ți găsi adevărata bunăstare psihologică. La urma urmei, timpul este o variabilă care nu poate fi controlată, dar există instrumente care ne permit să-l gestionăm eficient.

Stabilește priorități pentru atingerea unui obiectiv. Apoi, compară sarcinile importante versus sarcinile urgente. Sarcinile importante oferă rezultate satisfăcătoare în atingerea obiectivelor. Sarcinile urgente sunt sarcini care trebuie îndeplinite imediat, indiferent de modul în care contribuie la obiectivele tale.

O modalitate de a stabili prioritățile este să faci o listă de sarcini în care să poți vizualiza obiectivul și pașii pentru a-l atinge. Stabilirea obiectivelor este fundamentală pentru toate aspectele vieții, deoarece ne va permite să definim și să urmărim progresul în căutarea bunăstării psihice.

Instrumente pentru a învăța să prioritizezi

Timpul este inflexibil. Este ceea ce determină acțiunile unui individ și nu poate fi controlat. Cu toate acestea, putem gestiona modul în care distribuim timpul.

Pentru a face acest lucru, poți elabora un calendar de activități pentru a defini sarcinile și datele. Stabilește limite și respectă timpii de finalizare. Fii puțin flexibil pentru a nu genera prea mult stres. Există multe instrumente disponibile online care permit organizarea timpului. Poți chiar să atribui culori sarcinilor!

O agendă sau un jurnal îți va permite să înregistrezi detaliile activităților. De fapt, există mai multe formate de jurnal și multe aplicații informatice au aceste caracteristici combinate. Puteți face selecții și liste de activități, stabili priorități, atașa fotografii și chiar adăuga diagrame. Acest lucru va fi util pentru a urmări progresul sarcinilor.

Principala provocare atunci când ne organizăm programul este să luptăm împotriva hoților de timp toate elementele care ne împiedică să terminăm o sarcină. Telefoanele mobile și rețelele sociale sunt principalii factori care ne distrag atenția. Pentru a-i împiedica să-ți distragă prea mult atenția, dedică-le perioade scurte de timp și lăsă-le deoparte complet atunci când lucrezi.

S-ar putea să te intereseze...
Anxietatea în timpul nopții: simptome și tratament
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Anxietatea în timpul nopții: simptome și tratament

Anxietatea în timpul nopții este mai frecventă decât ai putea crede. Ea se află spatele insomniei recurente care reduce calitatea vieții.



  • Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
  • Covey, S. R. (2015). Los 7 Hábitos de la Gente Altamente Efectiva: Edición de Imágenes. Mango Media Inc..
  • OMS Base de datos. (2013). Salud mental: un estado de bienestar. https://doi.org/10.1109/AERO.2012.6187295