Alternative la zer și proprietățile lor

12 Iunie, 2020
Nu este ușor să găsești o alternativă la zer, deoarece acesta conține substanțe nutritive esențiale pentru organism. Zerul ajută la eliminarea excesului de grăsimi saturate prezente în lapte, printre altele. Citește mai departe pentru a afla care sunt proprietățile sale și câteva alternative de zer.

Nu poți găsi întotdeauna zer proaspăt. Ce faci atunci când se întâmplă acest lucru? Folosești alternative la zer! Astăzi, vom discuta despre câțiva înlocuitori de zer, beneficiile și proprietățile lor.

Zerul este un lapte ușor acid. Această proprietate este dată de acizii lactici prezenți în acesta, deoarece proteinele din zer sunt ușor coagulate.

În urmă cu zeci de ani, atunci când untul era bătut manual, la sfârșitul acestui proces rămânea un lichid. Acest lichid a fost numit „zer” și conține mai puține grăsimi butirice decât untul obișnuit. Așadar, zerul are un conținut de grăsimi mult mai mic decât untul sau smântâna. În zilele noastre, producătorii de zer adaugă bacterii de acid lactic în laptele degresat sau cu conținut scăzut de grăsimi pentru a obține acest produs.

Îți recomandăm și:

Rețete de lapte vegetal potrivite ca gustări

Valoarea nutrițională a zerului

  • În compoziția sa apoasă, zerul conține cele mai importante vitamine solubile în apă și minerale din precursorul său lactic. De asemenea, zerul este o sursă excelentă de vitamine din grupul B (B1, B6 și B12), care sunt esențiale pentru dezvoltarea și funcționarea corectă a organismului.
  • De asemenea, zerul este bogat în vitaminele C și D, care servesc la întărirea sistemului imunitar. Este foarte util în timpul sezonului rece și atunci suferi de gripă.
  • O altă proprietate importantă a zerului este concentrația sa ridicată de minerale precum calciul, fosforul, potasiul, sodiul, manganul și magneziul, care sunt esențiale pentru buna funcționare a organismului.
  • Zerul are un indice caloric destul de scăzut, așadar consumul său este recomandat celor cu colesterol ridicat care urmăresc tratarea bolilor cardiovasculare, cum ar fi hipertensiunea.
  • De asemenea, medicii recomandă consumul de zer celor care trebuie să slăbească, deoarece este un compus hipocaloric.

Citește mai mult:

Laptele integral sau cel degresat: care este mai bun?

Principalele beneficii oferite de zer pentru sănătate

lapte proaspăt
Acizii lactici, proteinele și nivelul scăzut de grăsimi sunt unele dintre caracteristicile nutriționale ale acestui aliment.

După cum îți poți imagina, nutrienții principali ai zerului te pot ajuta să te menții sănătos. Iată care sunt beneficiile pe care ar trebui să le iei în considerare atunci când te gândești să incluzi zerul în dieta ta:

  • Este extrem de valoros pentru microbiota intestinală, deoarece acționează ca un prebiotic puternic. Prin urmare, este foarte util în tratamentul unor afecțiuni precum diareea și constipația.
  • Zerul este un supliment excelent pentru sportivi, deoarece încurajează o sinteză mai bună de carbohidrați, care vor deveni mai târziu energie.
  • De asemenea, zerul funcționează ca un demachiant natural. Acest lucru se datorează faptului că are un conținut ridicat de aminoacizi, cum ar fi glutamina. Zerul ajută și la regenerarea țesutului hepatic.

Alternative la zer

Alternative la zer puse pe o masă
În compoziția sa apoasă, zerul conține cele mai importante vitamine solubile în apă și minerale din precursorul său lactic.

Oricât de minunat este zerul, de multe ori este greu de găsit. Însă următoarele alternative la zer oferă beneficii similare pentru sănătate:

  • Fă zer cu cremă tartar. Amestecă 1 3/4 linguriță de cremă tartar cu o cană de lapte și lasă să stea la temperatura camerei timp de 5-10 minute, până la separare. Apoi, strecoară și folosește zerul proaspăt obținut.
  • Folosește suc de lămâie. Amestecă o lingură de suc de lămâie cu o cană de lapte degresat. Lasă amestecul să stea la temperatura camerei pentru aproximativ 5-10 minute. Acesta va avea aspectul de lapte tăiat sau iaurt foarte lichid. Strecoară și folosește zerul.
  • Fă zer cu ajutorul iaurtului. Amestecă două linguri de lapte cu suficient iaurt natural pentru a umple o cană. Agită bine.
  • Folosește smântână fermentată. Poți face cu ușurință un înlocuitor rapid pentru zer, prin subțierea smântânii cu puțin lapte. Apoi, amestecă bine.
  • Folosește oțet alb sau oțet de cidru de mere. Adăugă o lingură de oțet alb sau oțet de cidru de mere într-o cană de lapte semidegresat sau degresat. Lasă amestecul să stea la temperatura camerei timp de 5-10 minute (laptele se va tăia). Agită și folosește zerul obținut.

Acum ai aflat care sunt beneficiile zerului și ale alternativelor la zer. Încearcă să incluzi aceste produse în dieta ta în mod regulat!

  • J. Burgain, C. Gaiani, C. Cailliez-Grimal, C. Jeandel, J. Scher, Encapsulation of Lactobacillus rhamnosus GG in microparticles: Influence of casein to whey protein ratio on bacterial survival during digestion, Innovative Food Science & Emerging Technologies, Volume 19, 2013, Pages 233-242, ISSN 1466-8564,
    https://doi.org/10.1016/j.ifset.2013.04.012.
  • Poveda E, Elpidia. (2013). Suero lácteo, generalidades y potencial uso como fuente de calcio de alta biodisponibilidad. Revista chilena de nutrición40(4), 397-403. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182013000400011
  • FAO AND WHO. Milk and milk products (2nd Edition). CODEX STANDARD FOR WHEY POWDERS. CodeX sTAN289-1995. 1995. Disponible en www.codexalimentarius.org/input/…/standards/184/CXS_289s.pdf. Consultado Diciembre 2012.
  •  De Wit, J. N. Nutritional and functional characteristics of whey proteins in food products. J Dairy Sci.1998; 81: 597-608.