Caracteristici, funcții și beneficii ale vitaminei B

30 Decembrie, 2020
În trecut, specialiștii credeau că vitamina B este o singură vitamină, dar astăzi știm că aceasta este formată din 8 substanțe diferite. Acestea lucrează împreună pentru a ajuta corpul să realizeze mai multe funcții.

Complexul B este un grup vast de substanțe nutritive. Există 8 micronutrienți diferiți care joacă un rol foarte important în absorbția energiei din alimente. În acest articol, vom discuta despre principalele caracteristici, funcții și beneficii ale vitaminei B.

Majoritatea oamenilor sănătoși își satisfac nevoia zilnică de vitamina B prin alimentație. Cu toate acestea, în unele situații, administrarea suplimentelor alimentare poate fi necesară și benefică.

Ce este complexul vitaminic B?

Vitaminele sunt substanțe de care organismul are nevoie pentru a crește și a se dezvolta în mod normal. Spre deosebire de macronutrienți, acestea nu furnizează energie. Avem nevoie de ele doar în cantități mici, însă un deficit poate duce la tulburări și chiar la unele boli grave.

Specialiștii au identificat 8 componente ale complexului de vitamine B. Cu toate acestea, există un număr mare de substanțe cărora le-am dat același nume, dar pe care astăzi nu le considerăm vitamine. Exemple în acest sens sunt inozitolul, carnitina sau amigdalina.

Grupul de vitamine B susține funcțiile corporale importante la nivel celular metabolic. Sunt hidrosolubile, deoarece corpul elimină excesul prin urină și nu există nicio posibilitate de a le depozita în organism. Prin urmare, trebuie să le consumăm zilnic.

Alimente bogate în vitamina B
Vitamina B are funcții corporale variate. Ajută fiecare parte a corpului, de la sânge, la sistemul nervos.

Complexul vitaminelor B și funcțiile acestora

Există un total de 8 vitamine în acest grup. Suplimentele alimentare care conțin aceste vitamine oferă cantități specifice din fiecare. Iată o listă rapidă a funcțiilor cheie ale acestora:

  • B1 sau tiamina: vitală pentru creșterea și funcționarea corectă a unor organe precum creierul sau inima.
  • B2 sau riboflavina: importantă grație capacității sale antioxidante și rolului pe care îl joacă în eliminarea medicamentelor și a toxinelor.
  • B3 sau niacina: importantă în funcționarea corectă a enzimelor. Ajută organismul să genereze ADN-ul și are funcții importante în sistemul digestiv, nervos și dermic.
  • B5 sau acidul pantotenic: important pentru rolul său în sinteza hormonilor și a colesterolului. Este esențial pentru sănătatea creierului și a sistemului nervos.
  • B6 sau piridoxina: ajută organismul să creeze noi globule roșii și să mențină sistemul imunitar sănătos.
  • B7 sau biotina: favorizează creșterea unor țesuturi precum oasele, părul și unghiile.
  • B9 sau acidul folic: organismul îl folosește pentru a crea material genetic precum ADN-ul. În timpul sarcinii, reduce riscul de defecte congenitale la nivelul creierului și al coloanei vertebrale.
  • B12 sau cobalamina: responsabilă de menținerea sistemului nervos în stare optimă și necesară pentru crearea de celule roșii în sânge.

Citește și:

Alimente bogate în vitamina B

Dozaj și prezentare comercială

Suplimentele cu vitamina B conțin toate cele 8 substanțe menționate mai sus. Însă este posibil să găsești și fiecare substanță separat într-un supliment alimentar. Cel mai comun mod de lua vitamina B este sub formă de tablete.

Necesarul zilnic de minerale și vitamine este stabilit de organisme specializate, deși valorile pot fi ușor diferite în funcție de regiune sau țară. Doza zilnică recomandată (DZR) ne asigură că primim cantitatea necesară și evităm bolile legate de deficiențe. Biroul pentru Suplimente Alimentare a stabilit următoarele valori pentru vitaminele B:

Neceasrul zilnic de vitamina B

Unele suplimente alimentare ne ajută să ne acoperim nevoile zilnice de vitamina B. Altele oferă doze mult mai mari. Deși pot fi utile în unele cazuri, cel mai bine este să consulți un medic înainte de a le lua.

Utilizări și beneficii ale vitaminei B

Acest grup de micronutrienți dezvoltă un număr mare de funcții esențiale în organism. Consumul de suplimente cu vitamina B poate oferi numeroase beneficii pentru sănătate. Să aruncăm o privire asupra acestor utilizări specifice susținute de dovezi științifice.

Stare de spirit, anxietate și stres

Starea nutrițională a unei persoane are un impact important asupra tulburărilor neurologice și psihiatrice. Anumiți nutrienți au un efect pozitiv asupra stării mintale, după cum a dovedit un studiu asupra efectului suplimentelor cu vitamine B asupra dispoziției.

Mai mult, studiile arată faptul că vitaminele B pot îmbunătăți dispoziția persoanelor sănătoase și a celor bolnave. Efectele sunt mai clare în cazurile de stres și depresie. Totuși, aceste efecte pozitive nu au fost încă analizate în cazurile de anxietate.

Aplicare topică pentru răni și leziuni

Specialiștii au investigat efectele aplicării vitaminei B pe răni și leziuni datorită rolului pe care aceasta îl joacă în dezvoltarea celulelor epiteliale. Anumite combinații de vitamina B au o influență pozitivă asupra leziunilor. Aplicarea acestora la nivel local poate ajuta procesul fiziologic de vindecare a rănilor.

Descoperă mai mult:

Informații despre vitamina B12

Contraindicații și efecte secundare

Acum că am aflat principalele beneficii ale vitaminei B, este timpul să discutăm și despre posibilele reacții adverse.

Având în vedere că vitaminele din grupul B nu se acumulează în organism, este dificil să consumi cantități care pot fi toxice din alimente. De asemenea,  poți lua fără probleme suplimente, cu condiția să urmezi instrucțiunile și să respecți doza recomandată de medic. Acestea fiind spuse, înainte de a adăuga un supliment alimentar în dietă, cel mai bine este să discuți cu un specialist.

În unele cazuri, pot apărea reacții adverse. Conform datelor Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară, efectele adverse ale administrării vitaminelor B pot fi:

  • Administrarea de doze foarte mari de B6 pe o perioadă lungă de timp poate duce la deteriorarea neuronilor.
  • Suplimentele de folat pot masca simptomele unui deficit de B12. Drept rezultat, poate fi mai dificil să obții un diagnostic corect.
  • Acidul pantotenic în doze mari poate produce diaree.
  • Unele forme de B3 (nicotinamidă și acid nicotinic) cresc nivelul zahărului în sânge, provocând hipotensiune, oboseală sau probleme hepatice.
Beneficiile vitaminei B pentru organism
Vitaminele B sunt hidrosolubile deoarece sunt eliminate zilnic din organism prin urină.

Suplimente alimentare cu vitamina B

Pentru a avea o stare bună de sănătate, poți include vitamina B în dietă, consumând verdețuri, nuci, leguminoase, carne slabă, ouă și ciuperci. Dacă suferi de o boală sau o problemă de absorbție, așa cum se întâmplă frecvent în timpul sarcinii, al convalescenței sau al bătrâneții, este posibil să ai nevoie de suplimente alimentare.

În plus, poți începe să iei suplimente cu vitamina B pentru a combate anumite probleme de sănătate. Însă este important să consulți un specialist înainte de a începe să faci acest lucru, deoarece acesta te poate sfătui cel mai bine. Un alt punct important de reținut este faptul că nu trebuie să depășești niciodată doza specificată, așa cum recomandă producătorul.

  • Rembe J.D. Effects of Vitamin B Complex and Vitamin C on Human Skin Cells: Is the Perceived Effect Measurable? Advances in Skin and Wound care. Mayo 2018. 31(5):225-233.
  • Scientific Committee on Food. Scientific Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies. Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals.
  • Mayola, Rogelio Sánchez, Fernando A. Díaz Mizos, and Venerando Sevilla Pérez. “Anemia sideroblastica. Presentacion de tres casos.” MediCiego 3.2 (2002).
  • Young LM, et al.  A Systematic Review and Meta-Analysis of B Vitamin Supplementation on Depressive Symptoms, Anxiety, and Stress: Effects on Healthy and ‘At-Risk’ Individuals. Nutrients. Septiembre 2019.11(9):2232.
  • Ortigoza Escobar, Juan Darío. “Estudio de defectos en el transporte y el metabolismo de tiamina asociados a encefalopatías recurrentes en la infancia.” (2017).
  • Ríos-Flórez, Jorge Alexander, and Claudia Rocío López-Gutiérrez. “Secuelas Neurofuncionales por déficit de Cobalamina (vitamina B12) en un adulto joven: Estudio de caso.” Revista Chilena de Neuropsicología 12.1 (2017): 40-47.
  • Maria, Carlos Alberto Bastos de, and Ricardo Felipe Alves Moreira. “A intrigante bioquímica da niacina: uma revisão crítica.” Química Nova 34.10 (2011): 1739-1752.