Cum se face untul de casă din doar două ingrediente

6 ianuarie 2019
Oricât de greu de crezut pare, datorită substanțelor pe care le conține, untul (în special cel de casă) este foarte benefic pentru organism.

Deși untul a avut destul de mult timp o reputație proastă, adevărul este că un consum moderat al acestuia nu prezintă riscuri pentru sănătate. Dimpotrivă, datorită substanțelor pe care le conține, untul (în special cel de casă) este foarte benefic pentru organism.


Oamenii confundă de multe ori untul natural cu margarina ce se găsește în supermarket, care conține uleiuri rafinate polinesaturate, calorii, conservanți și alte substanțe dăunătoare.

De aceea, dacă înveți cum să faci diferența între un unt bun și o margarină nesănătoasă, te vei putea bucura de acest aliment și de beneficiile sale.

De ce este untul de casă sănătos?

Untul preparat acasă

Untul este plin de nutrienți și grăsimi saturate care sunt esențiale pentru sănătatea organismului. Cu toate acestea, untul ar trebui să fie consumat doar în cantități mici, însoțit de alimente sănătoase.

Principalii nutrienți din componența untului sunt:

Vitamine

Untul natural conține vitamine liposolubile A, D, E și K.

  • Vitamina A este considerată esențială pentru a avea o vedere bună și un sistem imunitar puternic.
  • Vitamina D ajută organismul să asimileze mai mult calciu care, la rândul său, facilitează și susține mai multe funcții ale acestuia.

Minerale

Unul dintre principalele minerale prezente în unt este seleniul. Acest puternic antioxidant a fost asociat cu stoparea apariției celulelor canceroase, deși această afirmație nu este încă dovedită.

Citește și:

Rețetă delicioasă de pui cu legume

Untul este, de asemenea, o sursă importantă de iod, prezent în acesta în forma sa cea mai ușor asimilabilă.

Acizi grași

Unele dintre grăsimile saturate ale untului au proprietăți anticancerigene. În plus, acesta conține acid linoleic conjugat (CLA), despre care se spune că previne cancerul și susține pierderea în greutate.

Cercetătorii au evidențiat faptul că acidul linoleic conjugat (CLA) se găsește în principal în laptele și untul provenite de la vacile hrănite cu iarbă.

Lecitină

Datorită acestei substanțe, untul este de asemenea capabil să protejeze celulele de stresul oxidativ și să accelereze metabolismul grăsimilor care determină, printre altele, creșterea nivelului de colesterol.

Colesterol

Acesta este principalul component ce a dus la proasta reputație a untului, dar nu este în totalitate dăunător pentru organism.

S-ar putea să te intereseze:

Tort cu mere și blat de pandișpan

Bolile asociate cu nivelul ridicat de colesterol sunt adesea rezultatul consumului excesiv de carbohidrați simpli. Prin urmare, consumul unor cantități mici de unt nu este periculos, ci benefic pentru sănătate, acesta reducând riscul apariției anumitor boli.

Cum se face untul în casă?

După ce vei învăța cum se prepară deliciosul unt de casă, nu vei mai dori să cumperi margarină. Utilizând doar două ingrediente, puteți obține un unt gustos pe care îl veți putea apoi utiliza împreuna cu alte alimente.

Ingrediente

  • 1/4 camă de smântână grasă organică
  • 3/4 linguriță de sare

Cum se prepară?

  • Toarnă smântâna în paharul mixerului sau într-un vas cu capac, astfel încât să fie umplut cel mult până la jumătate.
  • Amestecă smântâna timp de 10 minute (sau mai mult, dacă este necesar), până când capătă consistența dorită. Pe măsură ce amesteci, vei vedea că se separă un lichid alb din smântâna care începe să se întărească. Acest lichid este zer și n-ai nevoie de el pentru a obține untul de casă. Poți însă să-l pui deoparte și să-l incluzi în altă rețetă.
  • Amestecă până când din unt se separă cât mai mult zer.
  • Scurge apoi zerul și adăugă un vârf de cuțit de sare. Amestecă în continuare preț de câteva minute. Apoi, după ce untul a căpătat o textură plăcută, fermă, trece-l prin apă pentru a îndepărta restul de zer. Pentru a facilita procesul, folosește o sită. Untul de casă proaspăt preparat va fi gata de mâncat.
  • Nu uita să-l pui într-un vas și să-l depozitezi în frigider. Poate fi păstrat timp de o lună.

Dacă dorești să-i dai o notă unică și să-l faci mai delicios, poți să incluzi în această rețetă diverse ierburi aromatice tocate mărunt, cum ar fi cimbrul, busuiocul și arpagicul.

Poftă bună!

  • Pimpin, L., Wu, J. H. Y., Haskelberg, H., Del Gobbo, L., & Mozaffarian, D. (2016). Is butter back? A systematic review and meta-analysis of butter consumption and risk of cardiovascular disease, diabetes, and total mortality. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158118
  • Young, N., & Wassell, P. (2008). Margarines and spreads. In Food Emulsifiers and Their Applications: Second Edition. https://doi.org/10.1007/978-0-387-75284-6_11
  • De La Fuente, M. A., & Juárez, M. (2012). Conjugated linoleic acid. In Handbook of Analysis of Active Compounds in Functional Foods. https://doi.org/10.1201/b11653