Dismenoreea gestațională: când să-ți faci griji

27 Noiembrie, 2020
Dismenoreea gestațională nu ar trebui să fie un motiv de îngrijorare, cel puțin în principiu. De obicei, acest simptom dispare după primul trimestru de sarcină. Cu toate acestea, consultă medicul dacă durerea este severă sau dacă nu dispare.

Dismenoreea gestațională creează adesea confuzie, deoarece termenul se referă la durerea asociată cu menstruația. De obicei, dismenoreea apare în prima zi de menstruație și la două sau trei zile după aceasta.

Acest disconfort uterin se manifestă prin colici. Durerile sunt frecvente în timpul sarcinii din cauza schimbărilor hormonale prin care trece femeia în această etapă a vieții.

Dismenoreea implică durere severă, asemănătoare crampelor, uneori intermitentă, iar alteori ascuțită și continuă. Se poate extinde până la picioare sau spate și poate provoca greață, dureri de cap, constipație și diaree.

Tipuri de dismenoree

Există două tipuri de dismenoree: primară și secundară. Prima afecțiune apare la femeile tinere odată cu ciclurile menstruale. Tinde să dispară în timp. Dismenoreea secundară este legată de malformațiile genitale, iar intensitatea acesteia crește odată cu vârsta.

Procentul femeilor de vârstă fertilă care suferă de dismenoree variază între 25% și 60%. Acest tip de disconfort sau durere poate fi ținut sub control, deși estimările indică faptul că poate fi aproape paralizant. Atunci când devine mai intensă, dismenoreea este una dintre principalele cauze ale absenteismului feminin.

Citește mai mult:

Alimente de evitat în sarcină

Gravidă care are dureri
Dismenoreea în timpul sarcinii este frecventă și des întâlnită, dar trebuie să consulți un medic dacă ai anumite simptome.

Dismenoreea gestațională

O femeie experimentează tot felul de schimbări hormonale în timpul sarcinii, deoarece corpul feminin suferă modificări influențate de variațiile concentrației sanguine a anumitor substanțe.

De aceea, dismenoreea gestațională este frecventă, în special în primul trimestru de sarcină. Din păcate, aceasta se poate manifesta pe întreaga perioadă gestațională.

Acest tip de durere este similar cu crampele menstruale, chiar dacă nu există sângerări. Este o senzație care rezultă în urma schimbărilor la care este supus uterul în procesul de pregătire pentru naștere. Durerea se diminuează pe măsură ce sarcina avansează în condiții normale.

Crampele sunt mai frecvente în primul trimestru din cauza dezvoltării accelerate a bebelușului. Se simt ca niște întinderi pe părțile laterale ale abdomenului și apar deoarece uterul se extinde. Pe măsură ce organul crește, acesta forțează mușchii și ligamentele să-și crească elasticitatea.

O femeie însărcinată poate prezenta acest tip de durere și în al doilea trimestru de sarcină. Mușchiul ters major este cel care susține greutatea uterului în continuă dezvoltare și este supratensionat. Disconfortul se manifestă ca un junghi în abdomenul inferior. De asemenea, poți să experimentezi crampe după ce ai făcut mișcare.

Sfaturi utile dacă te confrunți cu dismenoreea gestațională

Dismenoreea cronică în timpul sarcinii poate interfera cu plăcerea în această perioadă a vieții. Trebuie să ții cont de simptome și, dacă acestea nu sunt îngrijorătoare, trebuie doar să urmezi câteva sfaturi pentru a te relaxa.

O recomandare clasică este să-ți modifici ușor dieta, dar numai după ce ai discutat ​​cu medicul obstetrician. De exemplu, este posibil să fii nevoită să renunți la cofeină, deoarece este prea stimulatoare. De asemenea, medicul îți poate prescrie suplimente adecvate pe baza recomandărilor generale pentru acid folic și fier. Alte sugestii sunt:

  • Relaxează-te sub duș sau în cadă cu apa caldă.
  • Folosește comprese calde pe abdomen, la o temperatură adecvată.
  • Fă-ți masaje relaxante pe talie și zona înconjurătoare.
  • Dormi pe o parte, cu picioarele îndoite.

În plus, fă puțină mișcare dacă există o durere la nivelul abdomenului inferior. Există anumite tipuri de exerciții special concepute pentru femeile însărcinate. Acestea ar putea fi utile în cazurile de dismenoree gestațională. Nu uita să te hidratezi corespunzător în orice moment.

Îți recomandăm:

Cina pentru femeile însărcinate

Tânără care face exerciții pentru dismenoreea gestațională
Rutinele de exerciții promovează elasticitatea mușchilor și a ligamentelor.

Când să-ți faci griji cu privire la dismenoreea gestațională

Aceasta este o problemă gravă atunci când dismenoreea gestațională nu dispare în mod natural sau punând în practică măsurile sugerate mai sus. Așadar, consultă medicul obstetrician dacă durerea devine prea intensă.

Mergi la consultație mai ales dacă ai dureri severe care nu dispar sau dureri și contracții la nivelul abdomenului inferior. De asemenea, trebuie să consulți un medic dacă există crampe vaginale, sângerări, secreții sau dacă ai simptome gastrointestinale sau amețeli.

Sângerarea care apare alături de disconfort sau crampe este întotdeauna un motiv de îngrijorare. Fiecare trimestru de sarcină aduce cu sine propriile tulburări; așadar, a ști cum să le identifici devreme reduce riscul apariției unor afecțiuni mai grave. Păstrează la îndemână numerele de telefon ale medicului obstetrician!

  • Galindo, M. A. (2011). Efectos de la albahaca-Ocimum basilicum-sobre dolor pélvico en dismenorrea primaria-menstruación dolorosa-en mujeres en edad fértil. Revista Colombiana de Enfermería, 6, 47-60.
  • Castro, Magdalena, and Claudia Galleguillos. “Dismenorrea primaria en adolescentes: Revisión de la literatura.” Rev. Soc. Chil. Obstet. Ginecol. Infant. Adolesc 16.2 (2009): 24-36.
  • Scarella, A., Chamy, V., Badilla, D., Escobar, A., & Michea, K. (2008). Rotura uterina espontánea en el primer trimestre del embarazo. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 73(6), 393-396.
  • Fournier, M. M. (2013). El dolor pélvico durante el embarazo. Ginecología y Obstetricia de México, 81(09), 558-572.
  • Munjin, Milan, and Juan Rojas. “Dolor lumbar relacionado al embarazo.” Revista chilena de obstetricia y ginecología 72.4 (2007): 258-265.
  • Castillo Ortiz, Natalia del. “Modificación y efectos del consumo de cafeina durante el embarazo.” (2016).
  • Ezcurra, R., N. Lamberto, and V. Peñas. “Dolor abdomino-pélvico en ginecología.” Anales del Sistema Sanitario de Navarra. Vol. 32. Gobierno de Navarra. Departamento de Salud, 2009.
  • Fox, Nathan S. “Qué hacer y qué no hacer durante el embarazo.” Obstet Gynecol 131 (2018): 713-21.
  • Santos, Fernanda, et al. “Adhesión de las mujeres embarazadas a los ejercicios para fortalecer el suelo pélvico.” Evidentia 15 (2018): e10427.