Este corect să servești 5 mese pe zi?

21 Ianuarie, 2020
În acest articol interesant, vei afla dacă ar trebui să mănânci cinci mese pe zi sau nu. În acest caz, cantitatea este la fel de importantă ca și calitatea!

Probabil ai auzit că ar trebui să mănânci 5 mese pe zi, fie pentru că te ajută să slăbești, fie pentru că îți accelerează metabolismul, fie pentru că trebuie să mănânci la fiecare trei ore, astfel încât să nu-ți fie foame. Dar sunt aceste lucruri adevărate sau nu? Îți vom răspunde în acest articol.

Câte mese ar trebui să servești pe zi?

Faptul că trebuie să mănânci cinci mese pe zi nu este complet adevărat, deoarece acest lucru depinde de fiecare persoană și de pofta de mâncare, rutina, munca, programul și activitatea sa fizică, printre alți factori.

Dacă te forțezi să servești o gustare la jumătatea dimineții și la mijlocul după-amiezii, acest lucru se poate traduce prin consumul de alimente nesănătoase, cum ar fi dulciurile, sucurile, băuturile răcoritoare, chipsurile, cârnații, produsele lactate îndulcite cu zahăr… De multe ori, oamenii aleg aceste gustări în loc să consume alimente mai sănătoase. Prin urmare, calitatea mesei este mai importantă decât cantitatea. Este mai bine să mănânci trei mese sănătoase pe zi decât cinci alimente nesănătoase.

Așadar, ce mese sunt cele mai importante? Ai obiceiul să sari peste micul dejun? Nicio masă nu este mai importantă decât celelalte. De asemenea, nu contează dacă nu iei micul dejun pentru că nu îți este foame sau dacă servești micul dejun la prânz, și nu la 7 dimineața.

Îți recomandăm:

Grăsimi esențiale pentru creier

Alimente potrivite pentru 5 mese pe zi

Servirea a 5 mese pe zi accelerează metabolismul?

Această idee provine din faptul că, atunci când mănânci, consumi energie pentru a digera și a descompune alimentele în nutrienți ce pot fi absorbiți în organism. Acesta este ceea ce se numește efectul termic al alimentelor.

Însă caloriile pe care le utilizezi pentru realizarea digestiei sunt mai mult sau mai puțin proporționale cu volumul de alimente pe care le consumi și tipul de macronutrienți. Acest lucru înseamnă că, dacă urmezi o dietă cu 2000 kcal pe zi, nu contează dacă servești trei sau cinci mese, deoarece efectul termic este același.

Jurnalul de Nutriție a publicat un studiu în care autorii au concluzionat că nu există dovezi științifice solide care să arate că mărirea frecvenței meselor ar ajuta la pierderea în greutate.

Ce se întâmplă dacă ții post?

Este important să mănânci atunci când îți este foame. În organism există un mecanism de foame și sațietate, care este controlat de hormonii grelină și leptină. De asemenea, este important să te asiguri că cei mici mănâncă și nu petrec prea multe ore cu stomacul gol.

Adulții sănătoși, fără circumstanțe speciale, cum ar fi sportivii sau femeile însărcinate, pot sta mai multe ore fără să mănânce, chiar și o zi întreagă. Dacă postești câteva ore, iar glucoza prezentă în sânge este consumată, organismul folosește glicogenul hepatic și muscular. Odată epuizate aceste rezerve, organismul activează neoglucogeneza: producția de glucoză prin proteoliză și lipoliză (distrugerea mușchilor și a țesutului adipos), care generează corpi cetonici ce sunt eliminați prin urină.

De fapt, postul intermitent poate fi o opțiune excelentă de pierdere în greutate pentru anumiți oameni. Acest post înseamnă 16 ore fără a mânca, practic a sări peste micul dejun. Deși pare ușor, își recomandăm să ții post intermitent numai sub supraveghere medicală.

Ora la care servești masa

În ce circumstanțe ar trebui să servești 5 mese pe zi?

  • Pentru a controla anxietatea și foamea. Dacă mănânci cinci mese pe zi, vei fi mai puțin flămând și vei putea controla mai bine cantitățile de mâncare. Cu toate acestea, dacă sari peste o masă, este posibil să îți fie foarte foame și să te simți agitat, ceea ce înseamnă că vei mânca mai multă mâncare decât ar trebui la următoarea masă.
  • Dacă suferi de anumite boli, cum ar fi diabetul, pentru a preveni hipoglicemia și pentru a menține constant nivelul glicemiei.
  • Dacă ești atlet și trebuie să mănânci cantități mari de alimente. Este mai ușor să faci acest lucru pe parcursul a 5 mese pe zi. De asemenea, este mai ușor să controlezi momentul optim al aportului alimentar.

Citește mai mult:

Reducerea carbohidraților în curele de slăbire

Concluzie

Îți recomandăm să-ți creezi o rutină în ceea ce privește alimentația. Dacă obișnuiești să mânânci de cinci ori pe zi, îți va fi greu să servești trei mese și invers. Prin urmare, fiecare caz este diferit.

Cel mai important este să consumi numai alimente sănătoase și sățioase. Dacă alegi alimentele sănătoase, numărul de mese servit în fiecare zi nu mai contează la fel de mult.

  • Patterson RE., Sears DD., Metabolic effects of intermittent fasting. Annu Rev Nutr, 2017. 37: 371-393.
  • Leidy, H. J., & Campbell, W. W. (2010). The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. The Journal of nutrition141(1), 154-157.
  • Tinsley GM., Bounty PM., Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans. Nutr Rev, 2015. 73 (10): 661-74.
  • ¡