A învins cancerul, dar a fost răpusă de bullying
Verificat și aprobat de psihologul Bernardo Peña
O fetiță a învins cancerul, dar a fost răpusă de bullying. Probabil ți se pare tragic și absurd. În mod normal, teama cea mai mare a unui părinte nu este bullying-ul, ci ideea că un diagnostic atât de înspăimântător precum cancerul ar putea fi pus copilului său.
Tot ce ține de această boală este înfricoșător pentru părinți, nu numai amenințarea morții. Cu toate acestea, în ciuda tuturor obstacolelor, în fiecare zi tot mai mulți copii ne dovedesc că au puterea de a învinge cancerul, indiferent cât de grea este lupta.
Din păcate, există alte împrejurări care pot distruge un copil, iar povestea unei fetițe din Statele Unite stă mărturie în acest sens.
Bethany, în vârstă de 11 ani, a decis să-și pună capăt zilelor după ce a fost victima bullying-ului școlar timp de ani întregi. Agresorii erau mereu la pândă, așteptând să găsească o persoană diferită de ei pentru a o ataca. Bethany s-a dovedit a fi victima perfectă.
Deși a învins cancerul la vârsta de 3 ani, boala a lăsat un semn vizibil pe chipul fetiței: gura strâmbă. Această mică imperfecțiune a fost de ajuns pentru a stârni batjocura colegilor.
Fata a îndurat cât a putut. Le-a povestit părinților și conducerii școlii prin ce trecea. Totuși, în ciuda eforturilor tuturor adulților, nu s-a schimbat nimic. Drept urmare, fetița a fost răpusă de bullying, luând decizia de a-și lua viața.
Bethany și prietena ei au denunțat bullying-ul prin pancarte
Înfruntarea unei boli atât de grave la o vârstă atât de mică lasă urme în sufletul unui copil. Când ai cancer, fiecare zi, fiecare clipă este o luptă cu moartea. Astfel, trebuie să înveți să înfrunți viața cu mult curaj. Este cu atât mai bine dacă ai alături oameni dragi care te sprijină.
Când s-a săturat să suporte batjocura copiilor, Bethany și-a găsit și ea un aliat: prietena ei cea mai bună. Cele două fete s-au înarmat cu postere pe care era scris mesajul „prieteni, nu agresori,” pentru a îndemna consiliul școlar să ia măsuri.
Intervenția familiei
În acest punct, fata nu mai puteau nega adevărul care devenise atât de evident. Răspunsul era cât se poate de clar: nu putem face nimic.
Demersul eșuat al lui Bethany a fost ultima picătură pentru părinți. Aceștia au contactat conducerea școlii cu speranța că directorul sau profesorii le vor apăra fetița.
Citește și:
Din păcate, nici intervenția părinților nu a avut vreun efect. Declarațiile reprezentanților instituției confirmă acest lucru.
Se pare că aceștia erau conștienți de problema întâmpinată de Bethany înainte de ultima zi a protestelor celor două fete, însă nu au știut cum să procedeze. Nici pentru o clipă nu și-au putut imagina suferința pe care agresorii i-o provocau fetiței.
După ce a văzut că plângerile ei au fost ignorate, probabil că Bethany a luat o hotărâre chiar înainte de a ajunge acasă. Fata știa că tatăl său vitreg avea o armă și a folosit-o pentru a-și pune capăt zilelor.
Răpusă de bullying
Bullying-ul a fost mai greu de îndurat decât operațiile, radio și chimioterapia sau decât zâmbetul acela strâmb, dar plin de viață care marca victoria asupra unei tumori cerebrale.
Șocul provocat de ideea de a fi atacată de prietenii ei, singurătatea la care a condamnat-o școala și eșecul unui întreg sistem care continuă să permită bătăușilor să-i agreseze pe cei din jur au stins lumina din ochii fetiței. Astfel, micuța a fost răpusă de bullying, în ciuda bătăliei câștigate în lupta cu cancerul.
Te-ar putea interesa și:
Bullying-ul în mediul școlar: o problemă care continuă să ia amploare
Potrivit statisticilor din cadrul organizației neguvernamentale „Salvați copiii”, 9,3% dintre copii mărturisesc că s-au confruntat cu această problemă, în timp ce 6,9% susțin că au fost victime ale bullying-ului în mediul online.
Aceste statistici ne îndeamnă să ne punem anumite întrebări. Într-o lume în care copiii și adolescenții au acces la un volum de informații de neînchipuit cu ceva ani în urmă, victimele bullying-ului în mediul școlar au rămas aceleași: persoanele care nu sunt considerate normale.
Profesorii susțin că este imposibil să educi o clasă numeroasă. Există foarte multe cerințe birocratice și familiile sunt din ce în ce mai pretențioase, dar mai absente.
Condițiile și orele de lucru ale cadrelor didactice sunt aproape incompatibile cu implementarea unei baze solide de valori. În plus, dascălii nu cred că acest rol le aparține și nici nu consideră că ar avea ocazia să îl îndeplinească.
Poate că a venit timpul să schimbăm acest fenomen și să îi ascultăm și pe agresori. Ce trece prin mintea unui copil de zece ani când simte nevoia să batjocorească o altă persoană? De ce încearcă să se afirme prin distrugerea altora? Agresorii nu suferă și ei din cauza furiei acumulate în sufletele lor?
Este imposibil să rezolvi o problemă dacă nu iei în calcul originea sa. De ce s-a ajuns ca o fetiță să fie răpusă de bullying?
Poate dacă am acorda mai multă atenție acestor aspecte și am crea un sistem în care școala și familiile își îndeplinesc rolurile corespunzătoare, am putea crea un plan eficient care să pună capăt definitiv bullying-ului: un flagel care poate fi chiar mai violent decât cancerul.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Rodes Lloret, F.; Monera Olmos, C. E., y Bravo, M. P. (2011). Vulnerabilidad infantil: Un enfoque multidisciplinar. Madrid: Díaz de Santos.
- Piñuel, I., y Oñate, A. (2007). Mobbing escolar: Violencia y acoso psicológico contra los niños. Madrid: CEAC.
- Sanmartín, J. (2007). “Violencia y acoso escolar”, Mente y Cerebro, 26: 12-19.
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.