Oamenii empatici și cele 5 trăsături ale acestora
Verificat și aprobat de psihologul Bernardo Peña
Oamenii empatici au abilitatea de a se pune în pielea altora și de a adopta puncte de vedere diferite. Empatia reprezintă o unealtă socială utilă, care ne ajută să ne adaptăm mediului în care ne aflăm. Cu ajutorul acesteia, stabilim o conexiune mai complexă cu persoanele care ne înconjoară.
Deși empatia este o trăsătură specifică oamenilor, fiecare dintre noi o dezvoltă în mod distinct. Unii oameni sunt în mod inerent empatici, aceștia neavând nevoie să depună efort pentru a fi astfel. Dar alte persoane trebuie să depună un efort suplimentar pentru a-și dezvolta empatia.
În articolul de azi te invităm să descoperi care sunt principalele trăsături ale oamenilor empatici.
5 trăsături pe care toți oamenii empatici le posedă
1. Chiar îi ascultă pe cei care au ceva să le spună
Oamenii empatici ascultă fiecare cuvânt rostit de către partenerii lor de conversație. Însă, spre deosebire alți indivizi, aceștia le acordă celorlalți o atenție totală. Ei nu ascultă doar pentru a putea elabora un răspuns adecvat, ci pentru că sunt într-adevăr interesați de ceea ce li se spune.
Poate nu pare a fi un aspect foarte important, dar când îi acorzi atenție partenerului tău de conversație, practic îi oferi acestuia un dar. Din păcate, această abilitate nu este ușor de însușit.
Cei mai mulți dintre noi nu putem să fim complet atenți la ce ni se spune. În general, avem tendința să ascultăm pentru a putea oferi un răspuns sau a dezbate un subiect. Acesta este motivul pentru care, deseori, conexiunile pe care le stabilim cu oamenii din jurul nostru nu sunt foarte puternice.
Oamenii empatici însă oferă un răspuns cu întregul lor corp. Faptul că aceștia te ascultă cu adevărat este evident: gesturile, energia și postura lor îți comunică tot ceea ce trebuie să știi.
2. Apreciază curiozitatea
Când suntem copii, cei mari ne învață că nu este bine să punem prea multe întrebări. Dar lucrurile nu stau chiar așa în realitate. Anumite întrebări nu trebuie puse înainte de a atinge un anumit nivel de încredere în sine. Totuși, asta nu înseamnă că trebuie să trăim în incertitudine.
Oamenii empatici nu sunt de acord cu ideea că întrebările sunt nocive. Aceștia se lasă purtați de valul curiozității, dorind să afle mai multe despre obiceiurile, experiențele și cunoștințele celorlalți.
Astfel, data viitoare când vorbești cu cineva, pune-i întrebări persoanei respective cu privire la interesele, visurile și obiectivele ei. Acest obicei te va ajuta să îți dezvolți empatia și te va ajuta să vezi lumea prin ochii celuilalt.
3. Își testează opiniile
Oamenii empatici nu se agață cu încăpățânare de aceleași opinii toată viața. Din contră, aceștia ascultă și pun întrebări.
Ei înțeleg că nu există un răspuns unic pentru fiecare dilemă în viață și că fiecare persoană are propriile sale motive atunci când acționează. Oamenii empatici nu urmăresc să aibă mereu dreptate, ci vor să susțină dezbateri și să facă schimb de idei cu ceilalți.
La finalul acestui proces, este foarte probabil ca ei să își schimbe opiniile sau să adopte o parte din concepțiile tale. Însă nu interpreta situația greșit: oamenii empatici nu încearcă să te facă să îi placi. Dacă își schimbă o opinie, înseamnă că într-adevăr sunt convinși că ideea nouă este cea corectă.
Te-ar putea interesa și:
Ca să fii mai empatic, discută cu persoanele care nu gândesc la fel ca tine. Ascultă-le opiniile și spune-le ce crezi. Cel mai important aspect este să nu încerci să îți convingi partenerul de conversație că ai dreptate. Pur și simplu ascultă-l.
4. Gândesc înainte să vorbească
Cuvintele pe care le rostești sunt la fel de importante ca abilitatea de a-i asculta pe ceilalți. Oamenii empatici înțeleg că un cuvânt este o veritabilă armă, care poate poate salva sau distruge. Din acest motiv, ei au mare grijă înainte de a spune ceva.
Când aleg să vorbească, oamenii empatici au grijă să nu judece, să nu ceară nimic și să nu arate cu degetul defectele partenerului lor de conversație. Înainte să îți ofere un sfat, un om empatic te va întreba mai întâi dacă ești interesat să primești ajutor din partea sa.
Câteodată uităm că a ajuta și a ordona nu sunt sinonime. În cazul în care vrei să discuți cu o persoană care trece printr-o perioadă mai dificilă, utilizează replici ca „Pot să îmi închipui” sau „Cum te pot ajuta?” Comportându-te astfel, partenerul tău de conversație va simți că îl înțelegi și că nu încerci să îl judeci.
Te-ar putea interesa și:
5. Înțeleg că fiecare persoană trebuie tratată într-un anumit mod
Oamenii empatici știu că celebrul proverb „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face” nu este o regulă general valabilă. Adevărul este că nu toată lumea vrea să fie tratată la fel. Să fii empatic înseamnă să fii capabil să renunți la aroganță și mândrie, dar și să accepți faptul că există mai multe moduri de a avea dreptate.
Deseori renunțăm la cineva din cauza unei atitudini sau a unei singure experiențe. Nu luăm în considerare povestea din spatele acțiunilor sale. Poate situația nu a fost importantă pentru tine, dar pentru el sau ea a avut o mare greutate emoțională.
Desigur, asta nu înseamnă că oamenii empatici sunt incapabili să ia decizii sau să își comunice dorințele. Din contră, aceștia pot explica cu ușurință ceea ce simt sau își doresc, însă ei nu îl neglijează pe cel sau cea din fața lor.
Acestea fiind spuse, bănuiești că ești un om empatic? Ai vrea să îți dezvolți această abilitate? Adoptă trăsăturile prezentate în acest articol cu încredere!
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicologia, 24(2), 284–298. https://doi.org/10.6018/42831
- Moya-Albiol, L., Herrero, N., & Bernal, M. C. (2010). Bases neuronales de la empatía. Revista de Neurologia, 50(2), 89–100.
- Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2004). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud: Revista de Psicología Clínica y Salud, 15(4), 117–137. https://doi.org/10.1016/j.gloplacha.2006.04.001
- Esquerda, M., Yuguero, O., Viñas, J., & Pifarré, J. (2016). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atencion Primaria, 48(1), 8–14. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2014.12.012
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.