6 sfaturi pentru a-i învăța pe copii să citească acasă
Lectura este un fel de prietenie, spunea scriitorul Marcel Proust pentru a descrie importanța legăturii frățești și sincere care se țese în acest act. Pentru a-i învăța pe copii să citească acasă, puteți începe prin a organiza o întâlnire emoționantă în care invitatul de onoare este limbajul.
Așa cum capacitatea de a vorbi este o condiție înnăscută a ființelor umane, cititul este o condiție culturală. Prin urmare, este o acțiune pe care creierul trebuie să o învețe. Pentru a realiza acest lucru, stimularea este decisivă.
Copiii pot începe să citească înainte de alfabetizarea în sine. Ei stabilesc relații între cuvinte și lucruri. Este ceea ce se numește citirea lumii. Pentru a vă ajuta în acest proces, vă prezentăm 6 sfaturi importante!
Sfaturi pentru a-i învăța pe copii să citească acasă
Pentru a-i învăța pe copii să citească acasă, primul lucru pe care trebuie să-l promovați sunt experiențele de limbaj spontane. Cu cât acestea sunt mai bogate și mai variate, cu atât sunt mai mari șansele de captare și înțelegere a referințelor.
Este importantă crearea de spații de interacțiune, astfel încât copiii să-și dezvolte capacitatea progresivă de a conceptualiza, pe măsură ce se familiarizează cu cuvintele. Acest concept a fost propus de filosoful limbajului Lev Vigotsky și este considerat cheie în întregul proces de învățare a citirii.
Recomandăm: Idei pentru crearea unui colț de relaxare acasă
1. Jucați-vă cu cuvintele
Jocurile de cuvinte încorporate în mod natural în rutina copiilor sunt o bună încurajare. Calea lecturii poate fi descoperită prin cântece și ghicitori. Toate sunt forme orale care invită la distracție și, mai târziu, vor ajuta în procesul complex de construire a relațiilor.
Cu aceste jocuri, băieții și fetele își exersează memoria, fac conexiuni între cuvinte și concepte, exersează dicția și își pun imaginația la lucru. Puteți să începeți cu cele pe care vi le amintiți din copilărie și să încorporați treptat elemente noi.
2. Citiți cu voce tare
Cititul cu voce tare este una dintre strategiile cu cel mai mare impact asupra copiilor. Conexiunea care se stabilește în acel moment activează fibre afective.
Străduiți-vă ca lectura să fie de neuitat, ținând cont de intonațiile adecvate și de ritmul povestirii. Acestea sunt necesare pentru a comunica intenția textului, care este esențială pentru înțelegerea sa și pentru analiza pe care copiii o vor face ulterior.
În funcție de vârstă, se stabilește durata de timp alocată cititului. Personalitatea influențează și ea acest lucru, unii tolerează cititul de lungă durată mai mult decât alții. Dacă se plictisesc, își pierd interesul.
3. Construiți propria bibliotecă
Cumpărați cărți frumoase și haioase, cu povești plăcute, în diferite formate. Alegeți mai multe texturi: tridimensionale, miniaturi, cu sunete, etc. Lumea cărților pentru copii include multe alternative. Ajustați criteriile după gustul celor mici.
Construiți acasă un colț care să servească drept bibliotecă și să îi permită copilului să aleagă cartea pe care vrea să o citească. Ascultă-i reacțiile pentru a răspunde la orice întrebare. Dacă cel mic este epuizat, poate că este timpul să vă opriți.
Citiți o poveste înainte de culcare, de preferință una care oferă liniște sufletească. Acest lucru îl va ajuta pe cel mic să se simtă în siguranță. De multe ori, ultimele imagini ale zilei tind să se strecoare în vise.
4. Desenați litere, silabe și cuvinte
Desenul este o formă de reprezentare. Această operație de abstractizare este necesară pentru a putea reda sunetele literelor, silabelor și cuvintelor. Procesul este cunoscut sub numele de dobândire a conștientizării fonologice.
Pentru ca acest lucru să se întâmple, copiii trebuie să atingă un grad de maturitate neurologică tipic evoluției umane, care poate fi stimulat încă de la naștere prin acțiuni care le sporesc relația cu cuvintele.
5. Găsiți un mediu potrivit
Împreună, alegeți un spațiu plăcut, unde vă puteți concentra și puteți evita întreruperile. Timpul petrecut citind contează foarte mult.
Faceți-l pe copil să se simtă confortabil în locul ales. În timpul cititului, puteți din când în când să arătați cu degetul spre linia pe care o citiți pentru a-i servi drept ghid. Dacă identifică deja cuvintele, îl puteți testa. Dacă este încă în proces de învățare, creierul va stoca ceea ce i se arată.
6. Fiți un exemplu
Toți copiii învață prin exemplu și sunt influențați de ceea ce văd acasă. Ei trebuie să perceapă că relația părinților cu cărțile este una puternică. Nu ascundeți emoția pe care o poate provoca o poveste, o rețetă, o poezie.
Citiți în ciuda numeroaselor treburi pe care le aveți, fără a o face doar din angajament. Țineți întotdeauna la îndemână o carte. Nu știți niciodată când aveți puțin timp liber.
Recomandăm: Cum să-ți convingi copiii să meargă la muzeu
Învățăm copiii să citească acasă cu amintiri din copilărie
Când copiii învață să decodeze literele, ei închid un ciclu care a început cu primele cântece de leagăn pe care le-au auzit de la mama lor. Prin interacțiunea orală, ei înțeleg relațiile dintre cuvinte și semnificația acestora. Înainte de a stăpâni cuvântul scris, copiii învață să interpreteze lumea din jur.
Pentru a-i învăța pe copii să citească acasă există metode pedagogice, precum silabisirea, sinteza, analiza, etc. Au fost folosite timp de generații întregi și au apărători și critici.
Înainte de a analiza aceste metode, gândiți-vă la copilărie. Cu siguranță veți găsi amintiri utile despre procesul propriu de învățare. Puteți repeta ceea ce v-a impresionat pozitiv în copilărie.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Jiménez, J., & O’Shanahan, I. (2008). Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45(5), 1-22. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Juan-Jimenez-17/publication/28206120_Ensenanza_de_la_lectura_De_la_teoria_y_la_investigacion_a_la_practica_educativa/links/0fcfd505a0bec6453f000000/Ensenanza-de-la-lectura-De-la-teoria-y-la-investigacion-a-la-practica-educativa.pdf
- NUÑO, J. A. (1992). CHOMSKY: IDEAS INNATAS Y LENGUAJE PRIVADO. Theoria: An International Journal for Theory, History and Foundations of Science, 7(16/18), 927–939. http://www.jstor.org/stable/23915284
- Proust, M. (2016). Sobre la lectura. Ediciones Cátedra.
- Vigotsky, L. S. (2021). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. Disponioble en: https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf
- Wolf, Maryanne. Cómo aprendemos a leer: historia y ciencia del cerebro y la lectura (Proust and the Squid, 2007). Barcelona: Ediciones B, 2008; 335 pp.; trad. de Martín Rodríguez-Courel; ISBN: 978–84–666–3835–7.
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.