Ghid de utilizare a graficelor de modificare a comportamentului la copii
Scris și verificat de psihologul Elena Sanz
Psihologia comportamentală ne oferă o multitudine de tehnici pe care le putem aplica în viața de zi cu zi. Acestea ne pot ajuta să învățăm copii anumite lucruri, să stabilim obiceiuri sau să corectăm un comportament nepotrivit. Una dintre cele mai cunoscute tehnici este graficul de modificare a comportamentului la copii, un instrument simplu care se bazează pe recunoașterea pozitivă.
Mulți părinți s-au săturat să fie nevoiți în mod constant să-și urmărească copiii pentru a-i determina să-și îndeplinească obligațiile. Sunt nevoiți să amenințe, să țipe și să înceapă certuri pentru ca cel mic să facă baie, să-și facă temele sau să-și strângă jucăriile.
Nu numai că este neproductiv, ci este și neplăcut pentru toți cei implicați. Prin urmare, utilizarea acestui tip de grafic poate fi o alternativă bună.
Ce sunt diagramele de modificare a comportamentului la copii?
Tabelele de modificare a comportamentului la copii se bazează pe tehnica comportamentală numită „economia de simboluri”. Potrivit acesteia, dacă un comportament este urmat de un întăritor, acesta va tinde să fie repetat și să devină mai frecvent.
Astfel, dacă dorim să stabilim un obicei sau să modificăm un comportament la copil, trebuie să oferim întăriri de fiecare dată când apare comportamentul dorit.
Este ceva ce facem deja în mod natural, fără să ne dăm seama, de exemplu, când ne lăudăm copiii pentru o realizare sau o atitudine bună. Folosind tabelele de modificare a comportamentului la copii, o facem într-un mod mai structurat, mai vizual și mai atractiv.
În aceste tabele sunt reflectate comportamentele adecvate pe care dorim să le promovăm și sunt adunate momentele în care copilul le-a respectat. Puteți plasa un autocolant sau puteți acorda o serie de puncte. În plus, după o săptămână, aceste autocolante sau puncte acumulate pot fi schimbate cu premii sau privilegii.
În acest fel, folosim o abordare pozitivă în educație, concentrându-ne pe întărirea a ceea ce ne dorim și nu pe pedepsirea sau certarea pentru comportamente rele. Pentru cei mici, a primi recunoștință de la părinți și a o vedea reflectată într-un grafic este un mare stimulent, pe lângă premiile pe care le pot obține.
Recomandăm: Beneficiile științei pentru copii: curiozitate și explorare
Exemplu de diagrame de modificare a comportamentului la copii
Diagramele de modificare a comportamentului la copii pot fi utilizate în multe scopuri diferite. De exemplu, ele ne pot ajuta să motivăm copilul să îndeplinească o sarcină (a face patul în fiecare zi) sau ne pot ajuta să modificăm un comportament nepotrivit (cearta cu fratele).
În tabel, putem include mai multe obiective, dar este de preferat să nu depășim mai mult de 3 în același timp, mai ales la copiii mai mici.
În fiecare zi a săptămânii și pentru fiecare sarcină finalizată, vom așeza un autocolant în tabel în spațiul corespunzător. Copilul poate obține maxim 3 autocolante pe zi.
De precizat că, nerespectarea sarcinilor nu va atrage după sine o pedeapsă sau eliminarea punctelor acumulate anterior. Scopul este să răsplătim realizările și este decizia copilului să-și îndeplinească obiectivul și să obțină sau nu premiul.
De ce să țineți cont atunci când utilizați tabele de modificare a comportamentului la copii
Pentru ca această tehnică să fie eficientă, este important să țineți cont de o serie de sfaturi :
- Comportamentele pozitive trebuie să fie foarte bine specificate, clare și exprimate pozitiv. Trebuie să evităm ambiguitățile, cum ar fi „să ne comportăm bine” și să ne concentrăm pe obiective specifice, cum ar fi „spălatul pe dinți după cină”. Aceste tabele trebuie folosite pentru acele comportamente care sunt o problemă sau necesită mai multă muncă, de aceea este important să selectați bine obiectivele.
- Următorul pas este alegerea recompenselor. La cei foarte mici, pot fi foarte eficiente niște autocolante cu stele aurii sau fețe zâmbitoare. Copiilor mai mari este mai interesant să li se ofere o serie de puncte pentru fiecare sarcină finalizată.
- Premiile pentru care punctele sau autocolante pot fi schimbate și modul în care se va realiza schimbul trebuie stabilite în comun. De exemplu, dacă micuțul primește un autocolant în fiecare zi, la sfârșitul săptămânii poate alege o cină specială, un film sau o nouă poveste. Este decizia fiecărei familii să selecteze premiile și numărul de puncte necesare pentru a le obține, dar cel mai convenabil este ca la început să fie ușor de obținut.
- Este important să oferiți recompensa cât mai aproape posibil de atingerea scopului. De îndată ce copilul termină sarcina, trebuie să lipiți autocolantul. Dacă durează prea mult timp, recompensa își pierde puterea.
Recomandăm: Copilul nu vrea să se tundă: 9 sfaturi pentru a depăși frica
Un exercițiu de familie
Unul dintre punctele forte ale diagramelor de modificare a comportamentului la copii este faptul că sunt antrenante și distractive. Copiii nu le văd ca pe o impunere, ci ca pe un joc. Acest lucru îi motivează să-și modifice comportamentul într-un mod mai plăcut și pozitiv.
Este important să implicăm copilul în întregul proces: de la proiectarea tabelului, până la alegerea recompenselor și completarea tabelului în fiecare zi. Este crucial ca strategia să fie simplă și vizuală (pentru aceasta, la fiecare obiectiv putem adăuga desene) ca să fie ușor de înțeles și ca cel mic să știe cum funcționează, ce se așteaptă de la el și ce poate realiza.
Dacă cei mici sunt implicați în întregul proces, dacă sunt luați în considerare la proiectarea și aplicarea exercițiului, este posibil să obțineți rezultate grozave în câteva săptămâni. Și, cel mai important, conflictele derivate din ceartă, pedepse sau amenințări vor fi evitate.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Doll, C., McLaughlin, T. F., & Barretto, A. (2013). The token economy: A recent review and evaluation. International Journal of basic and applied science, 2(1), 131-149.
- McLaughlin, T. F., & Williams, R. L. (1988). The token economy. In Handbook of behavior therapy in education (pp. 469-487). Springer, Boston, MA.
- Soler, F., Herrera, J. P., Buitrago, S., & Barón, L. (2009). Programa de economía de fichas en el hogar. Diversitas: perspectivas en Psicología, 5(2), 373-390.
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.