Zettelkasten, secretul german pentru a te organiza mai bine
Ați încercat vreodată fără succes să implementați informațiile citite într-o carte, văzute într-un videoclip sau stabilite la serviciu? Dacă vi s-a întâmplat, sigur nu cunoașteți metoda Zettelkasten.
Acest mod de structurare a ideilor este potrivit ca sistem de studiu, planificare personală și eficientizare a muncii. Dacă vă luați după denumire, veți crede că este un proces dificil, dar în realitate necesită doar atenție.
Deși există de mult timp, metoda a devenit populară recent datorită utilității sale pentru oamenii dedicați cercetării, învățării și creării de conținut. În continuare, vă vom spune despre ce este vorba.
Ce este metoda Zettelkasten?
Zettelkasten este o teorie care sugerează înregistrarea, ordonarea și utilizarea notelor. Scopul este de a profita de note pentru organizarea mintală a ideilor și asimilarea conceptelor.
Acest sistem este de origine germană și a fost creat de sociologul Niklas Luhmann, care a profitat de propria sa tehnică pentru a scrie 400 de articole academice și peste 70 de cărți.
„Zettel” înseamnă „hârtie” sau „coală de hârtie”, iar „kasten” înseamnă „cutie”. Alăturarea termenilor se referă la o „cutie cu note”. Metoda este cunoscută și ca slip-box. Deși astăzi există mai multe programe computerizate care pot fi de ajutor, la vremea aceea Luhmann folosea doar creion și hârtie.
Esența sistemului este de a stabili o legătură utilă între note. Este inutil să avem o mulțime de comentarii fără legătură între ele. Metoda Zettelkasten are mai multe beneficii:
- Permite filtrarea obiectivelor.
- Este rădăcina noilor idei.
- Lucrează ca asistent.
- Servește pentru a lega gândurile.
- Funcționează ca metodă de organizare.
- Toate notele au un scop.
- Ajută la analizarea subiectelor.
Recomandăm: 9 sfaturi pentru organizarea și protejarea documentelor valoroase
Sfaturi pentru a folosi metoda Zettelkasten
Creatorul metodei Zettelkasten a scris fiecare notă pe a patra parte a unei pagini, creând o secvență de numere în zona din stânga sus pentru a le identifica. În plus, a adăugat diviziuni și ramificații notelor menționate.
În mod tradițional sau folosind software, gestionarea cutiei de note în stil german necesită respectarea anumitor criterii, pe care le vom explica mai jos.
Unificați: o notă per idee
Este vorba de „principiul atomicității”. Veți pune doar o idee pe foaie. Scrieți note scurte și specificați originea acestora.
Aplicați autonomia
Autonomia indică faptul că fiecare notă trebuie înțeleasă fără a depinde de alte observații. Puteți să o mutați, să o separați, să o asociați sau să o procesați, dar nota va fi înțeleasă întotdeauna fără explicații suplimentare.
O particularitate a autonomiei este ceea ce scoateți în evidență. Nota își va păstra utilitatea, în ciuda faptului că sursa inițială de informații dispare.
Folosiți cuvinte simple
Nu folosiți cuvinte fanteziste. Veți digera mai repede conținutul simplu. Scrieți cu propriile voastre cuvinte pentru ca atunci când citiți subiectul să îl înțelegeți, indiferent cât de mult ați scris.
Asociați notele
Dacă o notă nu este asociată cu nimic altceva își va pierde utilitatea în slip-box. Deși independența este esențială pentru înțelegerea notelor, relaționarea le face mult mai utile.
Este crucial să explicați motivul asocierii. În caz contrar, în timp, veți uita motivul creării notei.
Nu creați categorii
Cutie cu note nu este ordonată pe ierarhii sau pe categorii pentru a nu discrimina materialul și a-l folosi ca bază de gândire liberă. Modul corect de diferențiere a notelor este prin coduri numerice și litere. De exemplu: 1, 1a, 2, 2a, 2b, 3.
Nu ștergeți nicio notă
Oricât de mult considerați că un comentariu este învechit, nu îl ștergeți. Atașați o altă notă care justifică pierderea valabilității. Mai târziu, veți putea analiza cum s-au transformat gândurile voastre.
Faceți un rezumat
Pe măsură ce adunați comentarii, creați note de rezumat, adică note care acoperă ideea principală a mai multor comentarii. Trebuie să menționați de unde provine rezumatul.
Descoperiți: Bullet Journal DIY: Planificatorul suprem de organizare
Avantajele metodei Zettelkasten
Organizarea folosind metoda Zettelkasten contribuie la eficiență, memorare, programare și eliminarea stresului. O persoană organizată uită mai greu detalii și are mai multe șanse să aibă succes datorită acestei abilități, subliniază revista Forbes.
În plus, un studiu publicat de revista Brain, Behavior and Immunity afirmă că indivizii organizați au un risc mai scăzut de mortalitate. Argumentul este că trăsăturile de personalitate influențează nivelul de interleukine-6 și proteina C-reactivă, două elemente esențiale pentru sistemul imunitar.
Recomandări pentru a profita la maxim de metoda Zettelkasten
Răbdarea este o virtute valorică ce interiorizează sistemul Zettelkasten. Nu renunțați la început pentru că vi se pare complicat; încetul cu încetul, veți construi o bază de date mare.
Dacă doriți să aplicați metoda cu instrumente moderne, puteți încerca aplicațiile mobile. Un alt secret este să nu așteptați prea mult pentru a scrie ideile noi. Acționați rapid și respectați principiile atomicității, autonomiei și asocierii.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Luhmann, Niklas. Enciclopedia histórica y bibliográfica de la Universidad de Guadalajara. México. http://enciclopedia.udg.mx/biografias/luhmann-niklas#:~:text=Naci%C3%B3%20en%20L%C3%BCneburg%2C%20Baja%20Sajonia,ej%C3%A9rcitos%20aliados%2C%20luego%20fue%20liberado.
- Gallagher S, Gerstorf D, Luchetti M, O’Súilleabháin P, Sesker A, Sutin A, Terracciano A, Turiano N. Vías de la personalidad hacia la mortalidad: la interlucina-6 vincula la conciencia con el riesgo de mortalidad. Cerebro, comportamiento e inmunidad. Vol. 93. pp. 234-244. Estados Unidos; 2021. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159121000362?via%3Dihub
- Simón E. 8 características de las personas organizadas. Forbes. España; 2021. https://forbes.es/lifestyle/4776/8-caracteristicas-de-las-personas-organizadas/
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.